Ny forskning: Återbruk av kläder sänker miljöpåverkan med upp till 50%

Ny forskning: Återbruk av kläder sänker miljöpåverkan med upp till 50%

I samband med Stockholms modevecka presenterar Tradera i samarbete med doktor Bahareh Zamani och Avfall Sverige ny forskning som visar på hur återbruk av kläder minskar miljöpåverkan med upp till 50%. Tradera Trend visar sin andra kollektion bestående av utvalda second hand-plagg som tolkar höstens trender. Bakom kollektionen står modeprofilerna Lisa Corneliusson och Emma Elwin som driver modesajten Make it last.

Bahareh Zamanis forskning visar tydligt att modeindustrin har enorm påverkan på miljön. Hela 70% av ett plaggs totala klimatpåverkan ligger i just produktionsfasen som har en intensiv energi- och vattenåtgång och där det dessutom används mycket kemikalier.

– Genom att köpa ett par jeans på second hand istället för ett par nya sparar man – förutom pengar – 4 600 liter vatten. Så mycket vatten går det nämligen åt för att tillverka ett par jeans, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef på Avfall Sverige.

Den enskilt största insatsen vi människor kan göra för miljön är att handla mer second hand istället för nytt och använda kläderna längre än vad vi gör idag. Idag används plaggen kortare tid än vad materialets faktiska livslängd klarar och därmed ökar plaggets miljöpåverkan. Nästan en av tre svenskar (27 %) är mer benägna att handla second hand idag jämfört med för tre år sedan. Det är framförallt den yngre generationen och speciellt kvinnor som driver upp siffrorna.*

- Om vi lyckas återbruka våra kläder istället för att slänga dem, så skulle det innebära hela 50 % lägre vattenpåverkan och upp till 47 % lägre koldioxidavtryck i vår miljö, säger doktor Bahareh Zamani.

Tradera visar sin andra second hand-kollektion på Stockholm Fashion Week
Syftet med Tradera Trends andra kollektion är att visa hur bra det går att tolka aktuella trender med second hand-plagg. Det är inte bara inspirerande och budgetvänligt, utan också bättre för miljön. I förlängningen är budskapet att man inte behöver köpa nytt för att följa trender. Leta i garderoben – eller köp second hand.

Höstens nyckelplagg från Tradera Trend avspeglar fem trender som syns i modebilden i höst: manchester, blommigt, double denim, silver/space och rött.

- Varje dag byter drygt 4 400 secondhand-plagg garderob på Tradera och försäljningen har ökat med 34 % på två år, vilket är glädjande, men vi är inte nöjda. Vi kommer satsa ännu mer på att få fler att återbruka sina kläder, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

*Siffrorna är hämtade ur Tradera och Avfall Sveriges hållbarhetsundersökning från juni 2017 där svenskarna relation till second hand undersöktes.

För mer information kontakta:
Bahareh Zamani, 076 - 560 18 17, bz@technologyoffashion.se
Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef, Avfall Sverige, 070-662 61 28, acg@avfallsverige.se
Lisa Corneliusson, 073 - 652 77 87, lisa@makeitlast.se
Sofia Hagelin, PR-ansvarig Tradera, 070-887 76 95, shagelin@paypal.com