Svenskarna bättre på att inreda med second hand  – 3 av 5 svenskar har köpt begagnad inredning till hemmet

Svenskarna bättre på att inreda med second hand – 3 av 5 svenskar har köpt begagnad inredning till hemmet

en undersökning som Avfall Sverige och Tradera tagit fram, uppger 3 av 5 att de köpt möbler eller inredning till hemmet second hand
Den visar även att en av tre är mer benägna att handla second hand till sitt hem idag än för tre år sedan.

Unika inredningsfynd hittar man second hand
Just att handla inredning second hand är en trend som allt fler svenskar börjar följa. Enligt en undersökning Tradera och Avfall Sverige gjort, uppger hela 60 procent av svenska folket att man någon gång köpt möbler eller inredning till sitt hem second hand. Majoriteten (35%) handlar inredning second hand för att göra unika fynd, och en stor andel svenskar (25%) är ute efter de lägre priserna.

-Mycket har hänt på bara några få år. Idag är var tredje svensk mer benägen att handla inredning second hand än för tre år sedan. Det beror troligen dels på att man är på jakt efter unika möbler och detaljer till hemmet, men också på alla fördelar det innebär för både miljön och plånboken, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

På Tradera ser man hur framförallt kategorier som keramik, porslin och antikt & kuriosa växer när många förnyar hemmet. Man ser också en stark uppgång för sticklingar och frön som fortsätter växa starkt. Andra kategorier som man ska passa på att hålla utkik efter är textilier och hantverk.

-Att fynda second hand är ett enkelt och billigt sätt att förnya sitt hem. Nuförtiden finns det många möjligheter att göra det på nätet. På de flesta av landets återvinningscentraler finns också en avdelning för återbruk. Där kan man lämna saker som man inte längre vill ha, men som någon annan kanske vill ta över. Och den stora poängen med det är förstås att saker kan komma till nytta, både för den som får något unikt och för miljön, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.

Nästa inredningstrend stavas second hand
Det unika, konstiga och originella står högt på listan över vårens inredningstrender. Vi är trötta på konsumtionshetsen från de stora kedjorna och letar istället efter udda objekt som bekräftar något om vår personlighet. Det kan lika gärna kan vara något man gjort i slöjden, som något man hittat på vinden hemma hos farmor.

-2018 är året när vi tröttnat på slentriankonsumtion och istället fyller våra hem med second hand, vintage och stark karaktär, säger Trendstefan.

Jakten på det udda innebär en förändring i vilka saker vi letar efter. Tidigare skulle alla ha samma sorts vintageljusstake, men så är det inte längre. Det egna uttrycket och det konstiga är det gemensamma. För den som vill vara extra trendig och skapa ett unikt hem fullt ut så är det second hand som gäller, enligt Trendstefan.

TrendStefans trendspaning för 2018 – fem måsten

1. Keramik i alla varianter. Gärna stort, brunt och grov struktur på ytan.

2. Blomstertallrikar. Gärna olika sorter. För middagsbordet.

3. Gröna glas att dricka ur. Spelar ingen roll om det är champagne eller snapsglas. Blanda och ge.

4. Hötorgskonst. Prada fattar. Även jag vill ha en tavla med gråtande barn.

5. Gucci. Anything Gucci, funkar just nu. Gärna ironiskt.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16–19 juni 2017 har sammanlagt 1002 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre.