Var fjärde stockholmare behåller julklappar som är tänkta till någon annan.

En ny undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Tradera visar att stockholmarna i år i snitt kommer att lägga 3 519 kronor på totalt 10 julklappar. Samtidigt uppger hela 25 procent av stockholmarna att de någon gång behållit julklappar som från början varit tänkta att ges bort till någon annan -vilket är mer är rikssnittet.

Undersökningen visar att den största delen av våra julklappspengar läggs på barnen. I snitt lägger de boende i Stockholm hela 1 456 kronor på julklappar per barn. Efter barnets julklappar är det partnerns som kostar mest, i snitt lägger stockholmaren 1 118 kronor på sin käraste.

Över hälften av de tillfrågade stockholmarna i undersökningen (53 procent) uppger att det hänt att man köpt saker till sig själv utöver eller istället för de julklappar man planerat att köpa. Vidare säger också en fjärdedel (25 procent) av stockholmarna att de någon gång behållit julklappar som varit tänkta att ges bort till någon annan, vilket är mer än rikssnittet på 22 procent.

- Många känner nog igen sig i att det är lätt hänt att det inhandlas en pryl för egen räkning när man julklappsshoppar. Kanske till och med ännu mer nu när många också köper klappar på nätet och då slipper bära hem prylarna, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.

Enligt stockholmarna kommer de bästa julklapparna från partnern, något som 38 procent har uppget, följt av föräldrarnas klappar enligt 21 procent av de tillfrågade. Barnens klappar kommer först på tredje plats, som 19 procent har svarat.

För mer information om undersökningen, se bifogat faktablad.

Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 30 oktober 2013 - 5 november 2013 har sammanlagt 1 507 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år, varav 305 svarande i Stockholm.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera
Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera