Nya bilar ökade med 0,1 procent i oktober

Nya bilar ökade med 0,1 procent i oktober

Under oktober månad 2017 nyregistrerades 33 226 personbilar, en ökning med 0,1 procent jämfört med oktober månad föregående år. Det visar Trafikanalys officiella månadsstatistik över nyregistrerade fordon.

Dieselbilar uppgick till 45,5 procent av nyregistreringarna, en minskning med 5,7 procentenheter jämfört med oktober föregående år. Personbilar som kan drivas med el, etanol eller gas stod för 13,8 procent av nyregistreringarna, jämfört med 8,2 procent under oktober 2016.

Knappt 65 procent av bilarna registrerades av företag och organisationer, varav företag i bildetaljhandeln svarade för drygt 29 procent av den totala nyregistreringen. Av bilar registrerade på privatpersoner stod män för 65 procent och kvinnor för resterande 35 procent.

Av de nyregistrerade bilarna var 32 528 av årsmodeller från 2015 – 2017 och 698 av äldre årsmodeller. Under månaden avregistrerades 25 709 personbilar, vilket betyder att personbilsparken sammantaget ökade med 7 517 fordon.

Nyregistreringarna av lastbilar ökade med 28,1 procent jämfört med samma månad föregående år. Totalt i år har nyregistreringen av lastbilar ökat med 6,4 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen gäller både lätta och tunga lastbilar. Nyregistreringen av lätta lastbilar (totalvikt upp till 3 500 kg) har hittills i år ökat med 6,8 procent, medan nyregistreringar av tunga lastbilar (totalvikt över 3 500 kg) har ökat med 3,9 procent.

Nyregistrering av fordon under oktober 2017 fördelade på fordonsslag

Mopeder klass 1 840 1 136 35,2
Snöskotrar 491 522 6,3
Terränghjulingar 494 379 -23,3

* Miljöbil från och med 1 maj 2013 enligt definitionen för skattebefrielse i Vägtrafiklagen 2006:227

Databas med uppgifter för personbil på län/kommunnivå och drivmedel finns månadsvis för åren 2006-2017 i Statistikdatabasen.

Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och SCB har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys. För detaljerad information avseende nyregistreringar se ”Fordon månadsstatistik” som återfinns på Trafikanalys webbplats, www.trafa.se/vagtrafik/fordon/ eller SCB:s webbplats, www.scb.se/tk1001.

Nyregistreringarna innehåller alla fordon som under månaden har kommit in i registret. Dessa nyregistreringar skiljer sig från de uppgifter som BIL Sweden redovisar. I BIL Swedens uppgifter redovisas enbart bilar med de senaste tre årsmodellerna samt de som inte är direktimporterade.

Nyregistreringar för november publiceras den 4 december 2017 kl. 09.30.

Ytterligare information:
Andreas Holmström, statistiker Trafikanalys, 010-414 42 13, e-post: andreas.holmstrom@trafa.se

Frågor kan även ställas till:
Tina Svahn, statistiker, Statistiska centralbyrån, 010-479 66 26, e-post: tina.svahn@scb.se

Var god ange Trafikanalys som källa när uppgifter ur denna pressinformation publiceras.

Kategorier