Ica Kvantum fick Tranås Energis Miljöpris

Nu har Tranås Energis Miljöpris delats ut för första gången. Premiärvinnaren blev Ica Kvantum i Tranås, som satsat stort på bland annat energibesparingsåtgärder.

Vi ville lyfta fram de lokala initiativ och åtgärder som görs för att främja det hållbara samhället här i Tranås kommun. Därför delade vi i år för första gången ut Tranås Energis Miljöpris till ett företag som utmärkt sig speciellt inom detta område.

Allmänheten har under hela året kunnat nominera företag som utmärkt sig genom sina miljöförbättrande åtgärder. Fem nomineringar kom in, Ica Kvantum i Tranås, Svenska kyrkan Tranås pastorat, Sprintline AB, Erik Hemberg Fastighets AB samt Mikael Wik på Adelövs gård. Alla riktigt värdiga vinnare! När juryn sagt sitt var det en av dem som stack ut lite extra och blev den första pristagaren; Ica Kvantum i Tranås.

Motiveringen lyder:

För att under flera år aktivt genomfört framsynta åtgärder i en mer hållbar riktning som dagligen kommer såväl invånare som förbipasserande i centrala Tranås kommun till del. Genom kraftigt minskad energianvändning, mer hållbara system för lagring av frysta varor samt ett företagsamt arbete med att minska matsvinnet genom förbättrad planeringen för beställningar och rabattera varor med kort datum. Tranås Energis Miljöpris 2015 tilldelas ICA Kvantum i Tranås med handlare tillika eldsjälen Jörgen Ekström.

- Jag är jätteglad för detta och tycker det är väldigt roligt att våra energibesparingar uppmärksammas. Vi fortsätter arbetet och har fler planerade åtgärder på gång, säger handlare Jörgen Ekström.

Förutom ära och plakett fick ICA Kvantum i Tranås även 10 000 kr att skänka till valfri miljöorganisation. De har beslutat att ge pengarna till Världsnaturfonden.