Mjölbys första eldrivna Nissan Leaf rullar till Tranås

På måndag eftermiddag rullar den ut från Bilhallen i Mjölby - en av Mjölbys första helt eldrivna bilar. Det är en Nissan Leaf som levereras, och köparen är Tranås Energi.

Erika Brokvist är marknadschef på Tranås Energi, och är den som kommer att köra bilen i tjänsten.
- Jag ser fram emot att hämta ut bilen och få rulla iväg både ljudlöst och avgasfritt, kommenterar hon.

Erika bor utanför Mantorp och kommer förutom att använda bilen i tjänsten, även att köra den mellan Mantorp och Tranås då och då.

- Elbilen är en perfekt pendlarbil, säger Robert Carlsson, säljare på bilhallen i Mjölby. Du tar dig utan bekymmer till tex Tranås fram och tillbaka på en laddning. Om du dessutom kan ladda bilen på jobbet så är det förstås en extra bonus. Räckvidden på en Nissan Leaf är upp till 199 km, beroende på körstil, hastighet etc. Elen som går åt kostar ungefär 2 kr per mil.

– Den här bilen kommer att laddas med Tranås Energis förnybara el från vattenkraft och biobränslen, berättar Erika Brokvist.
– När den är hemma hos mig i Mantorp kan jag också passa på att ladda den med el från solcellerna som vi har på uthustaket. Bättre än så kan det knappast bli ur miljösynpunkt.

Tranås Energi har en stark miljöprofil och jobbar hela tiden för att förbättra sin miljöprestanda. Bolagets VD Niklas Johansson är nöjd med att det kommer in ännu en elbil i fordonsflottan.
– Vi har redan en elbil som används av våra servicetekniker, och det har fungerat mycket bra, kommenterar Niklas. – Vi försöker hela tiden hitta bra miljöåtgärder som samtidigt uppfyller alla våra andra krav på till exempel prestanda och ekonomi. Med elbilarna ser vi att vi kan slå flera flugor i en smäll – god miljö, billig drift, hög bekvämlighet och mindre buller till exempel.

Pressrepresentanter hälsas välkomna till överlämingen av bilen.
Tid: Måndag 4 november 16:30
Plats: Bilhallen i Mjölby, Sandkullagränd 1.

För mer information kontakta:
Erika Brokvist, marknadschef Tranås Energi AB, tel. 070-260 91 96
Niklas Johansson, VD Tranås Energi AB, tel. 073-984 42 89