Ugn och panna levereras till kraftvärmebygget

Bygget av Tranås Energis nya kraftvärmeverk går framåt och enligt tidplanen. Sedan vecka 46 har KMW tagit över samordningsansvaret på byggplatsen från NCC.

Under slutet av vecka 47 levereras ugnen till byggplatsen på två trailers från KMW i Norrtälje. Under söndagen den 25 november kommer pannan från tillverkaren i Polen, en stor transport på sammanlagt fem trailers. Med hjälp av kran lyfts den 90 ton tunga pannan sedan på plats under måndagen.

För att förhindra störningar i trafiken har man lagt de största transporterna under helgen. Det finns dock risk för trafikhinder runt byggplatsen, så välj om möjligt annan färdväg.

Bygget av det nya kraftvärmeverket påbörjades i februari i år och verket beräknas vara i drift hösten 2013. Förutom att säkra tillgången för det ständigt växande fjärrvärmenätet kommen den nya flispannan att göra även fjärrvärmeproduktionen 100 % förnybar. Den nya pannan kommer att öka kraftvärmeverkets elproduktion från dagens 9,5 GWh till 37 GWh förnybar lokalproducerad el. Både den värme och el som Tranås Energi producerar har Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

• förnybar
  • bra miljöval