​Gruppering från Transportstyrelsen vinner Årets GRC-profil 2017

Den 1 februari utsågs slutligen vinnaren av årets GRC-profil 2017. I år är första gången som priset gått till en gruppering istället för en individ, och vi riktar därför ett stort grattis till grupperingen från Transportstyrelsen som i år tillsammans utsågs till Årets GRC-profil 2017.

Grupperingen består av Annette Olofsson, internrevisonschef på Transportstyrelsen, Tobias Ander, Chief Information Security Officer på Transportstyrelsen, Johan Eriksson, tidigare Chief IT Security Officer på Transportstyrelsen och Jens Johanson, Chief Security Officer på Transportstyrelsen. De har under händelserna på Transportstyrelsen samarbetat för att stärka och skydda sin organisation och för att skydda landets och skattebetalarnas intressen.

-Grupperingen från Transportstyrelsen vann priset för att de har gett prov på oberoende integritet och civilkurage utöver det vanliga. De har under händelserna på myndigheten aldrig kastat in handduken utan istället visat på stor uthållighet och samarbetsförmåga. När ledning och styrning brustit har de fortsatt kämpa i motvind för GRC-frågorna genom att organisera sig och tillsammans samarbetat över myndighetens funktioner för att skydda samhällsviktig information, säger Martin Malm, juryns ordförande.

Övrig finalist var Claes-Henrik Julander, styrelseordförande på Erik Penser Bank. Claes-Henrik har genom sitt styrelsearbete visat på de positiva effekterna av ett förebyggande GRC-arbete och vikten av tydlighet från ledning och styrelse för att kunna åstadkomma en kulturell förändring och skapa en riskmedveten kultur.

Processen för tävlingen startade redan i mitten av maj 2017. Därefter har juryn arbetat med att filtrera fram de finalister vars insatser inom GRC-området stack ut lite extra. Den oberoende juryn består av fem representanter med stor erfarenhet från Governance, Risk och Compliance. Martin Malm, VD på Transcendent Group, Catharina Lagerstam, förra årets vinnare av GRC-profilen, Peter Rosenqvist, Chief Risk Officer på Avanza Bank, Håkan Kvarnström, Chief Risk Officer på TeliaSonera och Gent Jansson, Head of Group Compliance på SEB.

På bilden från vänster: Vinnaren Johan Eriksson, tidigare Chief IT Security Officer på Transportstyrelsen, vinnaren Annette Olofsson, internrevisionschef på Transportstyrelsen och finalisten Claes-Henrik, styresleordförande i Erik Penser Bank. Saknas på bild: Jens Johanson, Säkerhetsskyddschef och Tobias Ander, Informationssäkerhetsansvarig, Transportstyrelsen.

• årets grc-profil
  • grc
  • governance

Om Årets GRC-profil

Tävlingen Årets GRC-profil uppmärksammar individer som genomfört enastående insatser inom GRC som står för Governance, Risk och Compliance. GRC är samlingstermen för organisationers arbete inom ledning/styrning, riskhantering samt efterlevnad av interna och externa regelverk. Att hantera dessa discipliner som en enhet höjer förmågan att undvika konflikter, överlappningar och luckor. Därför verkar Årets GRC-profil för att öka förståelsen för GRC. Tävlingen är öppen för alla i Sverige, oavsett roll och bransch. Här kan du läsa mer om Årets GRC-profil.