Transcendent Group expanderar till Belgien

Nicolas Jongen har sedan början av januari börjat bygga upp Transcendent Group Belgiens kontor i Bryssel. Transcendent Group erbjuder erfarna konsulter inom Governance, Risk och Compliance. I Belgien kommer huvudfokus inledningsvis att vara den finansiella sektorn och riskhantering.

Nicolas Jongen blir ny CEO

Som Europas huvudstad ligger Bryssel i hjärtat av det nya lagstiftningslandskapet och den gemensamma tillsynsmekanismen. Enligt Martin Malm, koncern CEO på Transcendent Group, är detta ett naturligt första steg för expanderingen utanför norden.

“Vi följer våra kunder runtom i världen, och många av dem finns i Benelux. Nicolas Jongen startade i januari 2018 och vi är glada och spända på att se honom bygga upp Transcendent Group Belgien, vårt åttonde kontor och femte land. Nicolas vann över hård konkurrens i rekryteringen av vår nya CEO. De avgörande faktorerna för beslutet var hans driv att bygga upp det lokala kontoret från start, kombinerat med en tydlig entreprenörsanda och hur han tog till sig Transcendent Groups unika kultur”, säger Martin Malm.

“Transcendent Group har redan byggt upp en stark marknadsnärvaro i norden, som jag kommer att ha mycket glädje av. Min uppgift kommer att vara att ta med mig detta till den belgiska marknaden. Det kommer jag att göra genom att rekrytera rätt konsulter, skapa attraktiva personliga varumärken och bygga långvariga relationer med våra framtida kunder”, säger Nicolas Jongen, CEO på Transcendent Group Belgien.

Fokus på den finansiella sektorn

Medvetenheten om effektiv Governance, Risk och Compliance (GRC) har ökat sedan finanskrisen 2008 då två av Belgiens största banker föll. Därför kommer finanssektorn och riskhantering vara huvudfokus för Transcendent Group Belgien.

"Bankerna behöver ständigt anpassa sina affärsstrategier. Från behovet av digital transformation och mer smidiga strukturer, till framväxten av nya marknadsaktörer som FinTechs. Nyckeln för att klara av dessa anpassningar är att länka sin affärsstrategi med sin riskhantering”, säger Nicolas Jongen.

En stark GRC-kultur börjar från ledningen

Enligt Nicolas Jongen har de flesta belgiska organisationerna förstått att sunda styrningsprinciper och ramverk för riskhantering är avgörande för att uppnå affärsmål.

”Det är bara genom styrelsens fortsatta engagemang för en stark riskmedveten kultur som organisationen kommer att kunna förbättra riskmedvetenheten och transparensen i företaget. GRC är inte bara en nödvändighet utan snarare ett kraftfullt verktyg som skapar affärsmöjligheter och värde för organisationen, det vill jag visa våra kunder. GRC bygger konkurrensfördelar genom att hjälpa organisationer att undvika risker samtidigt som de kan identifiera potentiella möjligheterna i risker”, säger Nicolas Jongen.

”Jag är säker på att Nicolas kommer att bygga upp Transcendent Group Belgien till ett konsultföretag med mer än 20 anställda inom fyra år, på samma sätt som vi lyckats bygga upp vår verksamhet i Norge och är på god väg att göra i Danmark och Finland”, säger Martin Malm.

”Transcendent Group har gett mig en fantastisk möjlighet att bygga upp en lokal verksamhet från starten, och lägga grunden till vad jag hoppas kommer bli ett stort äventyr. Jag är tacksam över att Transcendent Group har valt att anförtro mig detta och ser mycket fram emot att börja arbeta och hjälpa kunder”, avslutar Nicolas Jongen.

Om Nicolas Jongen

Nicolas Jongens spetskompetens är inom finansiell riskhantering. Hans karriär började med externrevision och därifrån har han sedan avancerat till finansiell riskhantering och arbetat med det sedan 2010. Han har framförallt erfarenhet från större banker (till exempel BNPPF, ING och KBC), privata banker och Treasury centers.

Transcendent Group har fem år i rad utsetts till en av Sveriges bästa arbetsplatser.