2843 anledningar till att hälsa på din bussförare idag

2843 anledningar till att hälsa på din bussförare idag

Måndagen den 18 mars firas bussförare runt om i hela världen genom Bussförarens dag. Vi på Transdev passar på att uppmärksamma våra 2843 bussförare för det fantastiska arbete de utför varje dag med olika aktiviteter ute på våra depåer bland annat i Göteborg, Umeå, Eskilstuna och över hela Skåne.

Den 18 mars är det bussförarens dag. På Transdev tar vi tillfället i akt och uppmärksammar våra förare som fyller en nyckelroll i många människors vardag.

- Idag representerar bussresor drygt hälften av samtliga lokala och regionala kollektivtrafikresor i Sverige. Bussförare utför ett väldigt viktigt jobb i samhället för att människor ska kunna resa till och från jobbet, skolan och fritidsaktiviteter. Det är viktigt att våra bussförare ska kännas sig uppskattade både den här dagen och alla andra dagar. Så kom ihåg att hälsa när du kliver ombord på bussen, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

I Göteborg kommer vi att dela ut goodies och bjuda på tårta och i Umeå kommer vår lokala ledning att träffa samtliga medarbetare och bjuda på smoothies. I Eskilstuna gör vi en gemensam insats med vår partner Sörmlandstrafiken som kommer bjuda på kanelbulle och köra en liten kampanj ombord på bussarna med repris på digitala kanaler för att uppmärksamma bussföraryrket. I Skåne kommer vi också bjuda våra bussförare på fika i samarbete med Skånetrafiken.

7 300 bussförare behöver anställas de närmaste tre åren i Sverige

I oktober 2018 publicerade Sveriges Bussföretag en ny rapport ”Tempen i bussbranschen” som visar att 7 300 bussförare behöver anställas de närmaste tre åren i Sverige. Anledningen är att bussresandet ökar, vilket kräver fler bussförare, samtidigt som många förare kommer att gå i pension under de närmaste åren.

- Utan bussförare stannar kollektivtrafiken helt enkelt. Bussförardagen är ett tillfälle för oss på Transdev att slå ett slag för bussföraryrket. Den som är serviceintresserad och satsar på en utbildning till bussförare har mycket goda förutsättningar att få arbete, avslutar Eva Tiséus.

Läs mer om bussföraryrket och våra lediga tjänster på vår hemsida: http://www.transdev.se/jobb/pa-vag/bussforare.

Fakta om bussförardagen:

Bussförarens dag firades första gången den 18 mars 2009 i Seattle men uppmärksammades i Sverige första gången 2014. Det var den 18 mars som världens första buss i form av en hästdragen vagn startade sina turer i Paris år 1662.