Transdev och Ericsson testar höghastighetsnätverk för autonoma fordon

Transdev och Ericsson testar höghastighetsnätverk för autonoma fordon

Sedan 2018 erbjuder Transdev Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd kollektivtrafik på öppen gata i Rouen, Norra Frankrike. Nu går Ericsson in som en associerad partner i projektet och kommer under mars att leverera ett privat LTE-nätverk (4G+) där alla delar av det autonoma transportsystemet som utvecklats av Transdev kopplas samman.

”Rouen Normandy Autonomous Lab” är idag Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd kollektivtrafik på öppen gata. Fyra elektriska och autonoma bilar av typen Renault ZOE utrustade med både Renaults och Transdevs teknologi kör på tre slingor som totalt täcker en sträcka på tio kilometer. Resenärerna kan enkelt boka sin resa genom en smartphone-app.

Ericsson kommer nu att bli en associerad partner i projektet och leverera i mars ett privat LTE-nätverk med robust och effektiv trådlös datakommunikation. Nätverket kommer koppla samman de olika delar av det autonoma transportsystemet som Transdev utvecklat, det vill säga de autonoma fordonen, sensorerna och trafikledningen. Nätverket (4G+) som utvecklas av Ericsson kommer fungera i tre olika 3GPP-frekvensband (i 2600 MHz-intervallet) och erbjuda LTE-nätverksdatahastigheter på 80 Mbit/s i downlink och 29 Mbit/s i uplink.

- Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenärer har använt våra autonoma fordon runt om i världen sedan 2005. Samarbetet med Ericsson är en del i vår ambition att kunna erbjuda högpresterande, säkra och sömlösa mobilitetstjänster, säger Christian Monstein, Innovationschef på Transdev Sverige AB.

Mer information om samarbetet kan du läsa på pressmeddelandet som publiceras den 27 februari av Transdev Group.

Fakta om Transdevs erfarenhet inom autonoma fordon:

Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar. Utöver ”Rouen Normandy Autonomous Lab”, Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd trafik, som testas just nu i Rouen, Norra Frankrike, kör Transdev autonoma fordon i Australien och USA. Transdev har också tagit fram ett autonomt elfordon som kallas för "I-Cristal" i samarbetet med Lohr och inlett två nya partnerskap med ZF, e.GO och Torc Robotic för att utveckla nya autonoma mobilitetslösningar. I Sverige deltar vi bland annat i ett större samarbete med målet att under 2019 driftsätta autonoma bussar i Linköping.