Stort intresse för medborgarinvolvering i Almedalen!

Det var många som var intresserade av medborgarinvolvering och Försäkringskassans seminarium:" Jobba medborgardrivet och öka förtroendet i offentligt finansierade verksamheter". Seminariet var därför fullsatt och folk trängdes både på balkongen och i dörren för att kunna lyssna.

Seminariet öppnades av Försäkringskassans generaldirektör, Dan Eliasson, som sedan gav ordet till Daniel Ewerman (vd på Transformator design) som höll en kort genomgång kring hur medborgarinvolvering praktiskt kan gå till. Seminariet fortskred sedan med en paneldebatt.

Även om panelen hade olika erfarenheter av att jobba medborgardrivet så var de alla överens: Offentligt finansierade verksamheter måste jobba med medborgarinvolvering för att få allmänhetens förtroende.

–Högt förtroende är en överlevnadsfråga för en myndighet, sa Dan Eliasson.

Irene Svenonius, stadsdirektör, Stockholms stad höll med Dan Eliasson, men hon vill också framhålla att medborgarinvolvering är ett väldigt kostnadseffektivt alternativ. Alla i panelen berättade sedan om sina erfarenheter av medborgarinvolvering och vilka effekter de har sett eller hoppas på. Förutom Dan Eliasson och Irene Svenonius satt även Magdalena Gerger (vd på Systembolaget) och Mikael Sjöberg (generaldirektör på Arbetsförmedlingen) i panelen.

• Offentlig sektor

• medborgardialog