Microsoft och 3 i globalt samarbete om MSN Messenger och Hotmail

Tillsammans med Microsoft kommer 3 att erbjuda sina närmare 12 miljoner kunder världen över möjligheten att använda MSN Messenger samt läsa och sända Hotmail i sina 3mobiler, antingen via förinstallerade program eller från 3s mobila portal. Styrkan i samarbetet är att världens ledande aktör inom instant messaging och webmail arbetar ihop med världens ledande operatör av 3G. Det för samman 230 miljoner Hotmailanvändare och 205 miljoner MSN Messenger-användare med 3gruppens 12 miljoner kunder. Till en början kommer de båda Microsofttjänsterna att lanseras av 3 i Sverige, Storbritannien, Irland, Hongkong, Danmark och Österrike. MSN Messenger och Hotmail kommer båda att behålla sina välbekanta utseenden på 3s mobiler och den som redan använder dem ska kunna logga in med sina vanliga användarnamn och lösenord även i 3mobilen. MSN Messengers mobila klientprogram låter användarna se de vanliga kompislistorna i mobilen, med information om vilka polare som är uppkopplade just nu. På samma sätt kommer Hotmail att bli en del av 3s mobila portaler och som 3användare kommer du att kunna läsa, skriva och radera mail precis som vanligt. Senare i år kommer 3 dessutom att lansera mobila versioner av Windows Live Messenger och Windows Live Mail, de kommande versionerna av MSN Messenger respektive Hotmail. - Det är spännande tider för både Microsoft och Hutchison. För första gången kan vi erbjuda populära mobila tjänster till en bred kundbas i en rad olika länder, säger Geoff Sutton, chef för MSN i Europa, Mellanöstern och Afrika. Tack vare det här samarbetet blir det ändå enklare för våra kunder att kommunicera med sina nära och kära, oavsett om de är vid datorn eller har mobilen på. - 3 står för valfrihet och oslagbart värde för pengarna och vi vet att våra 12 miljoner 3G-kunder kommer att bli överförtjusta över att kunna använda Hotmail och MSN Messenger även i sina mobiler, förklarar Christian Salbaing, Europachef på Hutchison. Olika kommunikationsformer och plattformar smälter samman och vår roll är att göra så att 3s kunder själva kan välja vilka de föredrar att använda. Och vi är väldigt glada över att kunna samarbeta med Microsoft för att göra detta möjligt. För mer information var vänlig kontakta: Johan Othelius, Marknadsdirektör 3 Mobil: +46 (0)735-333 222 E-post: johan.othelius@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Mobil: +46 (0)735-33 74 04 E-post: erik.hornfeldt@tre.se Christofer Björkvall, PR-chef Telefon: +46 (08) 752 29 32 Mobil: +46 (073) 408 29 32 E-post: chrisbjo@microsoft.com Fakta om 3: Mobila mediebolaget 3 var först att erbjuda 3G-tjänster i Sverige och i Danmark. I Skandinavien ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige och Österrike. Välkommen att besöka oss på www.tre.se