Jonny Engel, Head of IT Development  och Per Stigenberg, CTO tog emot priset.
Jonny Engel, Head of IT Development och Per Stigenberg, CTO tog emot priset.

Tre vinner pris som årets Business Accelerator för innovation och digital transformation

Igår utsågs Tre till årets Business Accelerator 2018 på CIO Awards. Hederspriset, som delas ut för första gången, tilldelas snabbväxande företag som lyckats med sin digitalisering med hjälp av teknik, entreprenörskap och ett ledarskap som främjar innovation. Bakom priset står IT-managementföretaget Sofigate.

- Tre har blivit lite av en symbol för digitalisering inom konsumentsektorn och har utmärkt sig som en ständig utmanare i en mycket konkurrensutsatt bransch, säger Björn Olofsson, VD Sofigate Sverige.

Motiveringen lyder:
Med fokus på konsekvent och engagerande kundupplevelser, hög grad av design samt strategiska partnerskap sätter Tre både affären och tekniken i fokus. Tre ligger i täten vad gäller digital transformation och innovation, vilket i allra högsta grad påverkat deras tillväxtresa. Interna satsningar som 3Labs ger en genuin innovationskultur som gifter affären med teknik, man är ständigt uppkopplade med örat mot marknaden och de senaste trenderna gör Tre till en spelare att räkna med även i framtiden.

Det nyinstiftade priset delades ut under den årliga galan CIO Awards. För att utse en vinnare har Sofigate utvärderat ett flertal stora företag utifrån innovation, produkt- och tjänsteutbud, hur långt fram företaget kommit inom digitalisering, lönsamhet och omsättning samt ledarskap. Efter en fördjupad analys valdes tre finalister ut, Assa Abloy, Scandic och Tre.

- Jag är väldigt glad och stolt över priset. Ända sedan starten har vi utmanat marknaden med innovativa tjänster. Bara i år visar vi att vi fortfarande ligger i framkant genom att vara först med nya tjänster som Skicka surf och eSIM för både Apple Watch och iPhone, säger Per Stigenberg, CTO på Tre.

- Det är roligt att vi får ett erkännande för den innovationskultur vi har på Tre. 3Labs lyfts fram speciellt. Det är vår årliga innovationsvecka då alla medarbetare inom IT får arbeta fram och presentera idéer som kan stärka Tres affär. Flera idéer har sedan implementerats och kommit till direkt glädje för våra kunder, säger Jonny Engel, Head of IT Development på Tre.

Om Sofigate
Sofigate grundandes år 2003 och är ledande i Norden inom IT Management och pionjärer i norra Europa inom Business Technology Management. Sofigate hjälper kunder att leda sin digitalisering genom att bidra med expertis inom teknikstrategi, IT-rådgivning och tjänster inom ledarskap för branschledande företag tvärs över olika sektorer i syfte till att öka tillväxten. I Sverige finns Sofigate i Stockholm, Göteborg och Malmö med strax under 100 konsulter.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre påwww.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.