Årets Köttkrog 2014 är utsedd

Årets Köttkrog 2014 är utsedd

Restaurang AG i Stockholm är Beringer Årets Köttkrog för tredje året i rad. På andra plats kommer Djuret följt av Svartengrens som båda ligger i Stockholm. Nytt för i år är priset för Årets Nose-to-Tail restaurang som tilldelas Djuret.

AG på Kungsholmen som drivs av Johan Jureskog och Klas Ljungquist är Årets Köttkrog 2014. Andraplatsen går till Djuret som även kammar hem utmärkelsen för Årets Nose-to-Tail restaurang. Svartengrens fortsätter att klättra i listan och når i år en välförtjänt tredjeplats. Priset för Årets Köttkrog delas ut årligen av det amerikanska vinhuset Beringer.

Juryn 2014 består av styckmästaren Håkan Fällman, mat- och dryckesprofilen Michel Jamais samt Sveriges Mästerkock 2012 Sigrid Bárány. Efter ett omfattande arbete kan de nu presentera landets tio främsta köttkrogar. Förra årets placering står inom parantes.

1.AG Stockholm(1)
2.Djuret Stockholm(2)
3.Svartengrens Stockholm(4)
4.Rolfs Kök Stockholm(ny)
5.Meet Göteborg(5)
6.Vassa Eggen Stockholm(3)
7.Johannes Kök Linköping(ny)
8.Grill Stockholm(6)
9.Wallers Visby(8)
10.Zink Grill Stockholm(7)

Bland Sveriges främsta köttkrogar 2014 finns två nykomlingar. Johannes Kök i Linköping tog en sjundeplats för sin ambitiösa restaurang som öppnade för ett år sedan. Rolfs Kök i Stockholm har en desto längre historik och tog sig i år in på listan genom ett allt tydligare fokusera på köttråvaran. Rolfs Kök ägs och drivs av Johan Jureskog och Klas Ljungquist som också ligger bakom årets vinnare AG.

– Vi ser ett ökat intresse för kvalitetskött i hela landet samtidigt som allt fler restauranger blir bättre på att ta tillvara på fler delar av djuren, säger Michel Jamais som är ordföranden i juryn för Årets Köttkrog. Vårt arbete blir allt mer utmanade men samtidigt mer intressant i och med att kunskapen hos både krogarna och gästerna ökar.

Priset för Årets Köttkrog presenteras av det anrika amerikanska vinhuset Beringer i Napa Valley som producerar en bred portfölj av legendariska viner från Kalifornien. Beringer är kända för att i över hundra år tillverka viner med struktur och balans som gifter sig utmärkt med kött av hög kvalitet.

ÅRETS KÖTTKROG 2014

Motiveringen för AG som vinner Årets Köttkrog 2014 lyder:

AG belönas med utmärkelsen Årets Köttkrog 2014 för att de fortsätter att leda utvecklingen av kött i Sverige. Med outtömlig energi letar AG i världens alla hörn efter det perfekta köttet. Det är ett sökande som ofta resulterar i att våra traditioner och konventioner utmanas i valet av raser, lagring och ålder på djuren. Tillagningen sker till perfektion på ett tidlöst sätt med eld, salt och peppar. Under det senaste året har även AGs vinlista lyfts i utbud och omfång till en av landets främsta köttvinlistor.

På andraplats placerar sig Djuret i Stockholm som drivs av Daniel Crespi tillsammans med köksmästare Mikael Einarsson. Juryns motivering lyder:

Djuret i Gamla Stan står i en egen klass då restaurangen månadsvis tillagar ett djur i taget med alla dess delar. Det sker med stor skicklighet och hantverkskunnande där särskilt förrätterna hör hemma på en internationell stjärnkrog. Personalen navigerar självsäkert genom både menyn och vinlistan - som tillhör en av landets främsta i både utbud och prisvärdhet. Den hemtrevliga och ombonade lokalen skapar en perfekt inramning till Djurets hyllningsvärda verksamhet.

Svartengrens med Göran Svartengren och Martin Idestrand bakom rodret belönas med en tredjeplats:

Svartengrens fortsätter att imponera och tar ett välförtjänt steg uppåt i listan över landets främsta köttkrogar. Menyn är i toppklass med en ursprungsmärkning och beskrivning av köttet som kan få vegetarianer att bli köttätare. Förrätterna är ljuvliga med en påtaglig känsla för kombination och balans av olika smaker och texturer. Med kunnig personal lyckas Svartengrens skapa en högklassig köttupplevelse med avslappnad kvarterskrogskänsla.

ÅRETS NOSE-TO-TAIL RESTAURANG 2014

Eftersom landets köttkrogar tar tillvara på allt fler styckdetaljer har ett nytt pris instiftat för att utmärka Sveriges bästa Nose-to-Tail restaurang. På en sådan krog kan precis allt från djuret dyka upp på menyn. Den första restaurangen att motta priset är Djuret i Gamla Stan i Stockholm. Motiveringen lyder:

Djuret tilldelas årets specialpris för bästa Nose-to-Tail restaurang för sitt ambitiösa uppdrag med att servera ett djur i taget. Det är ett föredömligt förhållningssätt som sker i harmoni med naturen då Djurets meny följer årets skiftningar. Restaurangen låter matlagningen ta den tid som krävs då ett flertal av djurens styckdetaljer inte kan vändas hastigt på en grill. Med sitt hantverkskunnande tar Djuret fram det bästa hos hela djuret.

Juryn till Årets Köttkrog och Årets Nose-to-Tail består av Håkan Fällman, Michel Jamais samt Sigrid Bárány. Håkan Fällman som är grundare och tidigare ägare till Fällman Kött har i över 30 år verkat för att höja den svenska köttkvaliteten. Hans arbetsinsats har varit av stor betydelse för hela branschen. Michel Jamais är en av våra mest välmeriterade mat- och dryckesprofiler med en bakgrund som köksmästare och restaurangchef. Sigrid Bárány vann tävlingen Sveriges Mästerkock 2012 och arbetar idag som matinspiratör och föreläsare samt gör cateringuppdrag och skriver mat- och kokböcker.

För att läsa samtliga jurymotiveringar för de tio restaurangerna vänligen besök:
www.aretskottkrog.se

För mer information kontakta:
Michel Jamais, Juryordföranden i Årets Köttkrog 2014
E-post: michel@mvg.nu

Niclas Tuomela, PR & Education Manager, Beringer/Treasury Wine Estates
E-post: niclas.tuomela@tweglobal.com
Tel: 0766 399 715

För kontakt med vinnarna:
Johan Jureskog, Köksmästare AG och vinnare av Årets Köttkrog 2014
E-post: johan.jureskog@restaurangag.se