De är nominerade till Sveriges Köttkrog 2013

De är nominerade till Sveriges Köttkrog 2013

Sveriges Köttkrog utmärker restauranger som hanterar och serverar kvalitetskött. Årets främsta köttrestauranger utses den 6 februari av en juryn bestående av Håkan Fällman, Michel Jamais och Björn Svensson. Sveriges Köttkrog presenteras av det amerikanska vinhuset Beringer.

De fem nominerade krogarna till priset för Sveriges Köttkrog 2013 är Djuret, SvartengrensAG, Meet och Vassa Eggen. Stockholm dominerar med fyra nominerade krogar men får konkurrens från Göteborgskrogen Meet. När priset delas ut den 6 februari kommer även hela topplistan med Sveriges tio främsta köttkrogar att offentliggöras.

En viktig bedömningspunkt har varit utbudet av olika styckningsdetaljer och kunskapen kring hela djuret, inte bara klassiska grilldetaljer. Syftet med utmärkelsen är att förutom kvalitets- och totalupplevelsen även att lyfta fram restauranger som på ett insiktsfullt och hållbart sätt hanterar och serverar kött.

Sveriges Köttkrog som presenteras av det amerikanska vinhuset Beringer delades för första gången ut 2012 då AG stod som vinnare följt av Djuret och Bastard i Malmö. Den utmärkta restaurangen Bastard är dock inte med i årets utnämning då de serverar för få kötträtter för att kunna bedömas som en ren köttkrog.

Den kvalificerade juryn till Sveriges Köttkrog 2013 består av styckmästaren Håkan Fällman, dryckesprofilen Michel Jamais samt vinhandlaren och tidigare krögaren Björn Svensson. Vinnaren till Sveriges Köttkorg 2013 kommer även i år att belönas med en studieresa till Beringer i Napa Valley i Kalifornien.

För att läsa mer om utmärkelsen samt hur urvalsprocessen och juryarbetet har gått till, vänligen besök: www.sverigeskottkrog.se

För mer information kontakta:
Michel Jamais, Juryordföranden för Sveriges Köttkrog 2013
E-post: michel@mvg.nu
Tel: 0707-870 889

Niclas Toumela, Treasury Wine Estates, PR & Education Manager for Nordics & Western Europe
E-post: niclas.toumela@tweglobal.com
Tel: +46 (0)766 399 715