Lindeman’s Bin 40 Merlot i ny stil

Lindeman’s Bin 40 Merlot i ny stil

Sveriges och världens mest sålda vinvarumärke genomgår en stilförändring mot renare och mer finstämda viner. Det är en stil som efterfrågas allt mer både av svenska konsumenter och internationellt. Ett av vinerna i ny tappning är Lindeman’s Bin 40 Merlot som nu finns tillgängligt på Systembolaget. Det är ett perfekt vin till höstens smakrika nöt- och vilträtter.

Det australienska vinhuset Lindeman’s har under en femårsperiod succesivt förändrat sina viner till att bli mer balanserade och rena i karaktären. Det har skett genom att bland annat tidigarelägga skörden i kombination med kortare lagring på fat. Resultatet är elegantare viner utan att behöva göra avkall på generositet och fruktighet.

– Genom stilförändringen blir det ännu lättare att matcha våra viner från Lindeman’s med det svenska köket. Finns det en viss syrlighet i maten från exempelvis rårörda lingon, pressgurka, syltlök eller en vinägerdressing behövs det även en friskhet i vinet. Annars kan det upplevas för sött och obalanserat. Med nya Lindeman’s Bin 40 har vi skapat ett härligt matvin till höstens alla rätter, säger Joakim Reuszner, marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden.

2011 var en utmanande årgång i Australien. Mycket regn och svalare temperaturer än normalt resulterade i ett lägre skördeuttag, särskilt för röda druvor. Trots det tuffa klimatet lyckades Lindeman’s producera viner av mycket hög kvalitet. Det bevisades inte minst i Nordens största vintävling Vinordic Wine Challenge 2012 där Lindeman’s Bin 40 Merlot vann två silvermedaljer, en för bästa röda vin och en för Best Value.

Lindeman’s Bin 40 Merlot har en djup rödblå färg som skiftar i rubinrött. Doften är elegant med toner av röda bär och björnbär samt inslag av kryddor och vanilj. Smaken av röda och mörka bär balanseras upp av en touch av ek med en lång avslutning. Vinet passar perfekt till exempelvis grytor och långkok på nötkött samt vilträtter av älg, rådjur eller hjort.

Priset för Lindeman’s Bin 40 Merlot är 79 kronor med artikelnummer 6376 och finns i samtliga Systembolagets butiker.

Fler bilder från Lindeman's finns på www.pickyimages.se

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden
Tel: +46 766 399 717
Mail: joakim.reuszner@tweglobal.com

Om Lindeman’s viner
Lindeman’s är ett av Australiens äldsta vinföretag och etablerades redan 1843 av den brittiska läkaren Henry John Lindeman. Hans filosofi var att göra okomplicerade viner som alla tycker om. Än idag arbetar vinmakarna på Lindeman’s enligt grundarens devis och företaget är känt världen över för att producera viner av högsta kvalitet. Lindeman’s viner introducerades i Sverige 1988 och är idag ledande inom både flask- och bag-in-box segmentet på den svenska marknaden. Sedan 2006 tillhör Lindeman’s australiensiska Treasury Wine Estates.

www.lindemans.se