Lindeman’s lanserar ny innovativ bag-in-box-förpackning

Lindeman’s lanserar ny innovativ bag-in-box-förpackning

Idag finns det många olika former av bag-in-box på marknaden men många vinkonsumenter tycker att det är krångligt att öppna dessa förpackningar – framförallt när det gäller att hitta tappen, få ut den och placera den korrekt. Det visar tester som Lindeman’s utfört i svenska hem. Nu lanserar Lindeman’s en helt ny boxförpackningdär man sätter funktion före form . Den nya boxen har en femte sida som gör att det är enklare att hitta och placera tappen i öppningen, vilket förenklar hela öppningsprocessen avsevärt. Förpackningen har världspremiär i Sverige och finns på Systembolaget från augusti 2015, för att sedan lanseras globalt.

Innovation är ett av vinhuset Lindeman’s ledord, inte bara när det kommer till att framställa viner av bästa smak och högsta kvalitet, utan även att hitta nya smarta förpackningslösningar som förenklar för konsumenterna. Den nya Lindeman’s boxen är mycket enklare att öppna, vilket beror på att den är försedd med en femte sida samt att den har en förbättrad perforering i öppningen. Detta gör att det går lättare att hitta och sätta fast tappkranen.

– Det finns många olika former av bag-in-box på marknaden men vi har aldrig tidigare sett någon förpackning som sätter funktion före form och ökar konsumentupplevelsen rent funktionellt. Vi såg dagens bag-in-box-förpackningar som ett område med tydlig förbättringspotential och då framförallt när det gäller själva öppningsprocessen. Så vi bestämde oss för att ta tag i saken med målet att förenkla för våra konsumenter och ge dem en bättre helhetsupplevelse, säger Anna Andrée Jeppe, Marketing Manager Nordics, på Treasury Wine Estates.

Studie av bag-in-box-konsumenter bakom nya lösningen
Mer än hälften (55 %) av allt vin som säljs på Systembolaget är på bag-in-box. Samtidigt har det visat sig att en stor del av konsumenterna anser att den klassiska lådvinsförpackningen är komplicerad att öppna.

För att förstå frustrations- och förbättringsområden när det kommer till öppning av boxar genomförde Lindeman’s en etnografisk studie med bland annat hembesök. Där framkom det tydligt att människors olika tekniker och viljor när det är dags för ett glas vin från boxen skiljer sig vida åt. Det visade sig även att många tycker att det allra svåraste är att hitta tappen, få ut den och placera den korrekt för att kunna hälla upp ett glas utan att spilla eller skada boxen. Lösningen blev en helt ny boxförpackning som är mycket enklare att öppna.

Lindeman’s Bin 45 Cabernet Sauvignon är den bag-in-box som är först ut i sortimentet med att få den nya förpackningslösningen och som har världspremiär i Sverige på Systembolaget under augusti 2015, för att sedan lanseras globalt.

Lindeman’s Bin 45 Cabernet Sauvignon, 3000 ml bag-in-box, pris: 269 kr, artikelnummer: 6226

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Reuszner, Marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden
Mail: joakim.reuszner@tweglobal.com

För högupplösta bilder, kontakta:
Amanda Elefelt
Tel: + 46 733 48 47 00