Nya Zeelands första Sauvignon Blanc-producent till Systembolaget

Nya Zeelands första Sauvignon Blanc-producent till Systembolaget

14 november kommer det första vinet från nya zeeländska Matua Valley till Systembolagets ordinarie sortiment. Med sin ”First Frost” Sauvignon Blanc har den legendariska vingården skapat ett modernt och friskt vin med låg alkoholhalt och lågt kaloriinnehåll.

Matua Valley är en liten innovativ familjeägd vingård i West Auckland grundat av bröderna Bill och Ross Spence år 1974. Tillsammans skapade de vinhistoria genom att vara först med att göra vin på druvsorten Sauvignon Blanc på Nya Zeeland. Idag är det landets nationaldruva som tillsammans med Pinot Noir placerat Nya Zeeland på den internationella vinkartan.

Drygt 35 år efter premiärskörden kommer nu Matua Valley med ett vin på Sauvignon Blanc till Sverige och Systembolagets ordinarie sortiment. Vingården har fortsatt sin innovativa linje genom att producera First Frost Sauvignon Blanc 2010, ett vin som på teknisk väg reducerats till endast 9 procent alkoholhalt - utan att ge avkall på varken doft och smakupplevelsen.

– Vin med lägre alkoholhalt fyller en funktion då vi idag dricker allt mer vin och oftare. Med First Frost Sauvignon Blanc kan vi erbjuda ett friskt och gott vin av hög kvalitet som reducerar alkoholkonsumtionen i jämförelse med vanliga viner, säger Niclas Toumela som är PR- och utbildningsansvarig på Treasury Wine Estates.

First Frost Sauvignon Blanc 2010 från Matua Valley har örtiga aromer med doft av krusbär, citrus och nyklippt gräs. Smaken har toner av litchifrukt, krusbär och passionsfrukt. Det finns även en tydlig ton av tropisk lime som är karaktäristiskt för det legendariska Marlborough-området.

Vinet är perfekt att dricka nu och passar utmärkt till aperitif, skaldjur eller elegantare asiatisk mat så som sushi och sashimi. Lanseringen sker 14 november i Systembolagets ordinarie sortiment med artikelnummer 90039 och priset 90 kronor för 75 cl.

Från 1 september i år finns även Matua Valley Pinot Noir tillgänglig i Sverige genom Systembolagets beställningssortiment. Matua Valley var även tidiga med att göra Pinot Noir i Nya Zeeland och vann redan år 1975 sin första utmärkelse med vinet ”Burgundy”. Priset för Matua Valley Pinot Noir är 99 kronor och beställningsnumret 70917.

Högupplösta bilder på Matua Valley finns på Picky Images