Peter Gago på Penfolds är årets Winemaker’s Winemaker

Peter Gago på Penfolds är årets Winemaker’s Winemaker

Penfolds chefsvinmakare Peter Gago utsågs den 5 mars till Winemaker’s Winemaker 2012 under ProWein, världens största årliga vinmässa. Priset delas ut av prestigefulla Institute of Masters of Wine samt The Drinks Business.

Winemaker’s Winemaker Award instiftades 2011 av Institute of Masters of Wine tillsammans med Europas ledande branschdryckestidning The Drinks Business. I juryn ingår även en grupp framstående internationella vinodlare. Priset delas ut till en vinmakare som är respekterad och beundrad av sina kollegor i branschen för sina prestationer kring fina viner på den internationella vinmarknaden.

– Den här utmärkelsen innebär ett stort globalt erkännande av det australiensiska vinmakandet. Det handlar om en vinproduktion som sker på andra sidan jordklotet och har pågått i 200 år, säger Peter Gago, chefsvinmakare på Penfolds. Naturligtvis är det även en fantastisk utmärkelse för hela Penfolds team av både nuvarande och tidigare vinmakare. Själv har jag bara arbetat på Penfolds i 23 år och är fortfarande något av en junior i sammanhanget. Jag är naturligtvis enormt glad och tacksam men känner samtidigt en skuld över att vara här på ProWein. Skörden pågår för fullt där hemma och jag är 2 000 mil bort. Det blir till att jobba ikapp när jag är tillbaka om någon dag.

Institutet för The Institute of Masters of Wine och The drinks Business är nöjda över ge utmärkelsen till Peter Gago.

– Peter Gago är en person som lägger ner både själ och hjärta i allt han gör. Det kan inte vara lätt att hantera ett ikoniskt vinvarumärke och samtidigt fortsätta att ta det till nya nivåer. Men han verkar ständigt förnya och höja ribban för några av världens mest uppskattade och högst värderade viner, säger Lynne Sherriff MW, ordförande för Institutet of Masters of Wine.

Den första vinnaren av Winemaker’s Winemaker Award 2011 var Peter Sisseck från spanska vingården Pingus som också var med och bidrog till valet av årets vinnare. I och med utmärkelsen kommer Peter Gago att ingå i panelen som korar nästa års vinnare.

Winemaker’s Winemaker 2012 är en av flera utmärkelser för Penfolds under det senaste året. I september 2011 utsågs Penfolds Bin Reserve 09A Chardonnay till världens främsta vita vin i International Wine Challange (IWC) som totalt bedömer 10 000 viner. I oktober kom nästa stora utmärkelse då Penfolds tilldelades titeln Winery of the Year av American Wine & Spirits Magazine som även de bedömer 10 000 viner. Under de 25 år som priset har delats ut har Penfolds vunnit utmärkelsen hela 21 gånger.

Fler bilder på Peter Gago finns på www.pickyimages.se

För mer information kontakta:
Anna Andrée Jeppe, Marknadsansvarig för Penfolds i Europa
E-post: anna.andreejeppe@tweglobal.com