Hackergruppen Pawn Storm riktar sig allt mer mot molnet

Hackergruppen Pawn Storm riktar sig allt mer mot molnet

Trend Micro presenterar ny rapport över den ökända hackargruppens framfart under 2019

Trend Micro presenterar idag rapporten Pawn Storm in 2019: A Year of Scanning and Credential Phishing on High-Profile Targets, som kartlägger den ökända hackergruppen Pawn Storms framfart under året som gått.

Pawn Storm, även kända under namnen APT28, Strontium och Fancy Bear, har under många år gäckat det globala cyberlandskapet. Trend Micro har genom åren följt och kartlagt gruppens metoder och angrepp och bland måltavlorna för attacker återfinns bland annat försvarsverksamhet, myndigheter, juridiska institutioner, politiska partier och universitet världen över.

Hjärnorna bakom Pawn Storm har setts använda sofistikerade social-engineering-kampanjer, skadliga program, exploit kits och så kallade dagnoll-sårbarheter för att stjäla data. Under 2019 har de också setts direkt attackera webb- och molnbaserade lösningar framför riktade nätfiske-attacker, som tidigare varit en vanligare attackmetod.

‒ Pawn Storm har varit aktiva sedan 2004, vi har haft ögonen på dem och rapporterat deras framfart under lång tid och vi behöver vara beredda på att de kommer vara ett säkerhetshot att räkna med under åren som kommer också, säger Johnny Krogsboll, IT-säkerhetsexpert på Trend Micro. Eftersom Pawn Storm har ett brett register av verktyg och taktiker måste organisationer säkra hela perimetern med skydd i alla lager för att minska riskerna för att sårbarheter utnyttjas.

Läs rapporten och värdefulla tips för hur företag och verksamheter kan skydda sig från dessa typer av attacker genom att ladda ner pdf nedan.

Om Trend Micro
Trend Micro Incorporated är en världsledande leverantör av säkerhetslösningar för att kunna dela digital information säkert i hela världen. Lösningar för privatanvändare, företag och myndigheter med säkerhet i flera lager, skyddar information på mobila enheter, datorer, gateways, servrar och i molnet. Alla våra produkter samarbetar för att dela med sig av hotunderrättelser och förse med ett skydd med centraliserad synlighet och kontroll, vilket möjliggör ett bättre och snabbare skydd. Med över 6.000 anställda i över 50 länder och med världens mest avancerade globala hotunderrättelser säkrar Trend Micro din uppkopplade värld.

Mer information finns på www.trendmicro.com