Tips för livet efter Windows 7 och Server 2008

Tips för livet efter Windows 7 och Server 2008

Den 14 januari 2020 stängde Microsoft ner supporten för populära Windows Server 2008 och Server 2008 R2 och slutade därmed göra säkerhetsuppdateringar för produkterna. Detta har lämnat företag med ett svårt val: att stanna med befintligt operativsystem och lägga tid och pengar på migrering, eller lämna företaget vidöppet för cyberhot.

Den goda nyheten är att det finns ett bättre och billigare alternativ som gör det möjligt att fortsätta köra på Server 2008 utan större störningar och utan att utsätta företaget för onödiga cyberhot. Först behöver man dock se över de möjligheter som finns, för att sedan kunna välja ett alternativ som är rätt för företagets behov och förutsättningar.

Vänta inte
Ett misstag många företag ofta gör är att vänta med att agera. Att välja en så kallad WASP-lösning (Wait And See Policy) är inget att rekommendera ur säkerhetssynpunkt, då risken att faktiskt råka illa ut ökar.

Utan support från Microsoft har kunder inte längre tillgång till säkerhetsuppdateringar för Windows 2008. Detta lämnar företagets servrar öppna för attacker där cyberkriminella utnyttjar alla svagheter som nu efter den 14 januari lämnas opatchade av Microsoft. De kriminella är högst medvetna om att många företag inte har hunnit skydda sig och arbetar nu hårt med att hitta alla de svagheter som gör att de enkelt kan komma åt företags exponerade servrar.

Det finns två alternativ till hur företag som fortfarande sitter på Windows 7 och Server 2008 bör hantera denna situation:

1. Betala för utökad support
Ett sätt att komma runt detta är att betala Microsoft för utökad support så man får säkerhetsuppdateringar även efter att systemet tagits ner. Detta är dock inte billigt. En analys som CRN gjort, Microsoft’s End of Service FAQs, visar att:

• Priset för de utökade säkerhetsuppdateringarna kommer att vara 75 procent av licenspriserna för Enterprise Agreement eller Server & Cloud Enrolment, för den senaste versionen av SQL Server/Windows Server.
  • Företag kommer att täckas för tre på varandra följande 12-månaderssteg efter slutet av supporten, men måste förhandsbetala hela det första året.
  • Företag som väljer denna lösning under mitten av året måste ändå betala för ett helår.
  • Företag som väljer att inte skriva upp sig för det första året måste också betala för detta år trots att de börjar använda tjänsten först året därpå.

2. Ta hjälp av en säkerhetsleverantör för virtuell patchning
Ett alternativ till Microsofts utökade support är att man tar hjälp av en säkerhetsleverantör som kan leverera skydd via virtuell patchning. En säkerhetslösning som Trend Micro Deep Security förebygger intrång med hjälp av virtuell patchning för att skydda servrar och slutpunkter från hot som riktar in sig på sårbarheter i kritiska applikationer. Lösningen håller Windows Server 2008-system säkra från alla hot som ännu är okända för Microsoft.

Genom virtuell patchning är det även möjligt att:

• Köpa extra tid så att säkerhetsteam hinner utvärdera sårbarheter och testa och tillämpa nödvändiga patchar.
  • Undvika onödiga driftstopp genom att företag får möjlighet att patcha enligt sin egen plan. Detta sänker risken för potentiella intäktsförluster orsakade av oplanerade störningar.
  • Förbättra efterlevnad mot gällande lagstiftning, till exempel Cyber Essentials och Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS).
  • Få flexibilitet genom att minska behovet av att snabbt arbeta fram alternativa lösningar eller nödpatchar.

Att vänta är inte ett alternativ
Cyberbrottslingarnas medvetenhet om alla oskyddade servrar där ute innebär att det inte är värt risken att endast vänta och se vad som händer alla oskyddade servrar efter Microsofts supportnedstängning. Oavsett om man behöver hålla fast vid Windows Server 2008 av ekonomiska skäl, eller för att man är bunden till befintlig applikationssupport, är det viktigt att använda sig av virtuell patchning från en tredjepartsleverantör för att minimera säkerhetsriskerna.

Vill du veta hur mycket man kan spara med hjälp av skydd från en tredjeartsleverantör? Prova Trend Micros Windows 2008 Support-kalkylator.

Martin Fribrock

Presskontakt Country Manager Sweden +46 (0)70 8996554 Martin Fribrock

Trend Micro är en världsledande leverantör av cybersäkerhetslösningar som gör världen säker för utbyte av digital information. Med decenniers erfarenhet inom cybersäkerhet, global hotforskning och kontinuerlig innovation, skyddar vår AI-drivna cybersäkerhetsplattform hundratusentals verksamheter och miljoner användare i molnmiljöer, nätverk, på deras enheter och arbetsplatser.

Som ledare inom cybersäkerhet för företag, erbjuder Trend Micros plattform ett omfattande utbud av avancerade tekniker för skydd mot attacker optimerade för miljöer som AWS, Microsoft och Google, samt central synlighet för bättre och snabbare upptäckt samt åtgärdande. Med 7 000 anställda i 70 länder världen över, förenklar och säkrar Trend Micro företags uppkopplade värld.