Trend Micro och NTT Docomo samarbetar kring ny säkerhetslösning för 5G

Trend Micro och NTT Docomo samarbetar kring ny säkerhetslösning för 5G

Teknisk verifiering redan på gång av ny säkerhetslösning för IoT

Trend Micro presenterar idag NTT Docomo som samarbetspartner i utvecklandet av en ny lösning för att öka säkerheten inom 5G. Den tekniska verifieringen av en nätverkssäkerhetslösning framtagen för den nya 5G-eran, NFV (Network functions virtualization) och molnet är redan på gång och förväntas vara redo att lanseras under 2020.

Den nya lösningen bygger på Trend Micros Virtual Network Function Suite (VNFS), som körs på NTT Docomos ”docomo 5G open cloud”, där säkerhetshot gömda i övrig trafik av olika tjänster utförda i molnet kan synliggöras, upptäckas och slutligen blockeras av Trend Micro.

Trend Micro VNFS är en nätverkssäkerhetslösning som implementerar nätverkssäkerhetsfunktioner på virtuella miljöer som NFV och molnet, och som på ett smidigt sätt kan förse nätverkets samtliga IoT-enheter med nödvändiga säkerhetsfunktioner.

För mer information om Trend Micro VNFS, se här. För mer information om samarbetet med NTT Docomo, se bifogat pressmeddelande på engelska.