Peace & Love visar unikt katastroftält

Det handlar om att se till att folk snabbt får tak över huvudet.

På Peace & Love Foundations torg står åtta helt unika tältkonstruktioner. De är lättare, enklare att montera och samtidigt starkare än de tält som används när människor tvingas fly från krig eller drabbas av naturkatastrofer idag.

– Ett katastroftält ska inte bara klara ett tufft klimat och att stå uppställt lång tid, förklarar Johan Karlsson, Formens hus i Hällefors, som fick uppdraget att ta fram det nya tältet. Det är också viktigt att det har låg vikt, rejäl volym och att priset är rätt. Det måste dessutom vara lätt att montera och reparera.

Smarta lösningar

Det nya katastroftältet uppfyller alla dessa krav tack vare flera smarta, tekniska lösningar.

Stommen består av rullformade profiler av ett av SSABs starkaste stål, Docol 1000 som kopplas ihop med ett koppel i en unik design, också i ett ultra höghållfast SSAB-stål, Docol 800. Designen av kopplet står Bengt Löfgren , Triple Steelix för.

En viktig skillnad mot tidigare tältkonstruktioner är att det här katastroftältet har en bärande rörstomme. Alla tidigare tält bygger på principen att tältduken hålls spänd och stöttar rören under tyget.

– Det här kan få svåra konsekvenser när tält står uppställda länge, förklarar Johan. Om duken brister kan hela konstruktionen rasa och de material man använt hittills är väldigt svåra att laga.

Det nya katastroftältet är förvillande likt de tält som funnits tidigare, men är inte alls beroende av duken för att hålla formen.

Palmblad istället för duk

– När duken inte behöver vara spänd är det lättare att laga den, men det är också enkelt att ersätta den med material som finns på platsen, förklarar Johan. Palmblad, träskivor eller plåt fungerar lika bra.

På Peace & Love blir katastroftälten en viktig symbol för festivalens mål, att medverka till en bättre värld.

Bidra till en bättre värld

– Vi lever själva i världens bästa land, säger Michael Toivio. Med det följer ansvar att bidra så gott vi kan till människor som inte är lika lyckligt lottade. Tälten är ett väldigt konkret exempel på vad vi kan göra, med hjälp av företagen i regionen och inte minst med den tekniska kompetensen hos alla de som medverkat i det här projektet.

Triple Steelix, som samordnar och driver utvecklingsprojekt inom stål- och verkstadsindustrin i Bergslagen, är sammanhållande länk i arbetet och finns med när tälten visas upp under Peace & Love.

Måndagen den 27 juni kl 12.00 kan man se tälten komma på plarts på festivalorådet i Borlänge.

För mer information om projektet, kontakta Lena Norrström, Triple Steelix, tel 070-615 01 05 eller Michael Toivio, Peace & Love Foundation, tel 070 – 538 06 10.

Fakta om katastroftälten

Konstruktionen bygger på ett självbärande stativ, tillverkat av ultra höghållfast stål.
Stommen är mycket lätt, rören till ett tält för fem personer väger mindre än 25 kilo.
Väggar och tak består som standard av en tunn duk, men det pågår försök med andra, lätta och isolerande material. Det går också att använda lokala produkter som palmblad, bambu mm.

Tältstommen monteras utan verktyg och montagearbetet är enkelt på grund av de lätta rören och smarta tekniska lösningar.

Varje år krävs det 600 000 – 1 000 000 tält för att ge hemlösa människor någonstans att bo vid krig och naturkatastrofer.

Montera tält – vinn solladdare

Under hela festivalen har besökare chansen att vinna solcellsladdare till mobiltelefoner genom att tävla i att själva montera ett katastroftält. Varje dag lottas två laddare ut bland de som sätter upp tältet på den snabbaste tiden.

Triple Steelix är en regional utvecklingssatsning som ska göra den redan framgångsrika stålindustrin i Bergslagen ännu starkare genom en effektiv samverkan mellan näringsliv, samhälle och forskning i regionen. Triple Steelix omfattar tretton kommuner i tre län: Dalarna, Västmanland och Gävleborg. Även länsstyrelserna, högskolorna och regionala organisationer, som Region Dalarna, är engagerade. Huvudansvaret för Triple Steelix ligger hos Jernkontoret, stålföretagens branschorganisation.