Rören som ger rätt drag i konstruktionen

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 16:00 CEST

Kom och träffa Pro Mod-stjärnan Mats Eriksson den 9 oktober!

Pro Mod-stjärnan Mats Eriksson finns på plats under Bergslagens Industridagar i Sandviken den 9 oktober. Kom och prata med honom om hur man vinner dragracingtävlingar – och hur man bygger bra konstruktioner av starka rör.
I fjol blev Mats europamästare i klassen Pro Modified i FIA European Dragracing championship. Enkelt uttryckt vann han allt man kan vinna i Europa och Norden i fjol.
Mats Eriksson berättar också gärna om hur man bygger starka, säkra och lätta konstruktioner – både för dragracingbilar och höghastighetståg. Mats använder rullformade tunnväggiga rör som är formade av avancerade höghållfasta stål. Rören kombinerar styrka med låg vikt. Resultatet blir starka och kostnadseffektiva konstruktioner.
Just det har IKEA också upptäckt. Nu testar det världsomspännande möbelföretaget tunnväggiga höghållfasta rör i nya heminredningsartiklar. Målet är att få fram designlösningar som kombinerar låg vikt med miljöfördelar och lågt pris.
IKEA samarbetar med Rullformningscentrum i Fagersta AB, RFC. I Fagersta rullformas rör i höghållfasta och nya stålkvaliteter i små serier och i olika dimensioner.  RFC formar och lagerhåller rör för SSAB:s, Outokumpus och IKEAs behov. Men man erbjuder också sortimentet till små och medelstora företag som vill stärka sin ställning som leverantörer.

Mats Eriksson driver de två företagen ME Racing och ME Plåtkonstruktioner i Åselby i Borlänge och är av dem som uppskattar de möjligheter som RFC erbjuder.
–    Tack vare Rullformningscentrum har jag nu fått fram racingrör i höghållfast stål, något som jag försökt under många år utan att lyckats, säger han.
Rullformningscentrum håller ett lager av tunnväggiga höghållfasta rör i dimensioner från 14 mm upp till över 100 mm. Längderna sträcker sig från 4700 mm upp till 7000 mm.
– Genom att erbjuda ett brett sortiment av rör stödjer vi produktutveckling i små och medelstora företag. Hela sortimentet finns på vår webbplats. Vi bygger också nätverk och hjälper till med utbildning kring hur man använder de nya stålkvaliteterna från SSAB och Outokumpo, säger Hans Forsling, projektledare på Rullformningscentrum.

Mats Eriksson finns vid Triple Steelix monter den 9 oktober under Bergslagens Industridagar som pågår samtidigt som Företagarforum i Göranssons Arena i Sandviken.

Mer om bergslagens Industridagar www.triplesteelix.se

Triple Steelix är en mötesplats där de små och medelstora företagen kan hämta den extra kompetens som ofta behövs för att kunna utveckla framgångsrika produkter och tjänster.
Det kan lika gärna gälla hur man svetsar nya avancerade stål som hur man kartlägger och bearbetar en ny marknad i Sverige eller utomlands.

Kommentarer (0)