Processbaserad verksamhetsutveckling i ny upplaga

Andra upplagan av Anders Ljungbergs och Everth Larssons mycket uppskattade bok Processbaserad verksamhetsutveckling finns nu till försäljning. Processbaserad verksamhetsutveckling används som kurslitteratur på högskolor i Sverige och Finland sedan flera år, och läses av både universitetsstudenter, personer som arbetar som ledare eller verksamhetsutvecklare i större organisationer, samt av processexperter. Den första upplagan har sålts i över tio tusen exemplar vilket är ovanligt mycket för facklitteratur.

Den nya upplagan är väsentligt omarbetad och utökad. Författarna har lagt till sina erfarenheter från ytterligare drygt tio års praktiskt arbete, undervisning och forskning inom processområdet. Som en följd av detta har man också valt att kraftigt strukturera om innehållet.

Boken tar upp samtliga områden inom Processbaserad verksamhetsutveckling – från de grundläggande teorierna om processynsättet, processkartläggning och processutveckling, till de mer avancerade frågorna om processägarskap, processorienterade organisationer och förändringsarbete. För att fördjupa förståelsen belyses dessa utifrån grundfrågorna ”varför?”, ”vad?” och ”hur?”. För praktikern finns flera kapitel av handbokskaraktär.

-  Vår förhoppning är att boken ska bidra till en djupare förståelse för processtänkandets grundläggande principer, och att boken ska förmå läsaren att ta initiativ till, leda eller på annat sätt medverka i processbaserad verksamhetsutveckling, säger Anders Ljungberg.

Processbaserad verksamhetsutveckling ges ut av Studentlitteratur. Boken är skriven av Anders Ljungberg, grundare av och VD för Trivector LogiQ, och Everth Larsson, professor em. vid Lunds Tekniska Högskola.