Välkommen till en heldag i Almedalen om hållbara transporter

Den 4 juli bjuder vi på en heldag i Almedalen med 6 olika seminarier om hållbara transporter. Seminarierna handlar bland annat om cykling, digitaliseringen och klimatomställningen av transportsystemet och hur tågtrafiken kan bli det smartaste alternativet för långdistansresor. Dessutom avslöjar vi vilken kommun i Sverige som är allra bäst på hållbara transporter 2018.

Program:

09.00-09.45
Så kan tågtrafiken utvecklas till det smartaste alternativet för långdistansresor

Tåg till långväga resmål har uppmärksammats mycket på senare tid. Många vill åka tåg till semestern. Facebookgrupper och nätverk har startats för att få saker att hända, inte minst för att utveckla nattågstrafiken i både Sverige och Europa. Vad krävs för att utveckla bättre resmöjligheter med tåg?

Paneldeltagare: Per J Andersson, Grundare, författare och tågbloggare, Resemagasinet Vagabond, Måns Andersson Torp, administratör för Facebook-gruppen "Tågsemester",  Karin Svensson-Smith, riksdagsledamot (MP) och ordförande i trafikutskottet.

10.15-11.00
Kan vi nå klimatlagens mål för transportsektorn till 2030? (Livepodd)

Vår nya klimatlag säger att utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Utsläppen har minskat under senare år, men inte i den takt som krävs för att nå målet. Vad behöver ske för att målet skall nås? Kommer nuvarande åtgärder att räcka?

Med bland annat:  Sven Hunhammar, Måldirektör, Trafikverket, Anders Wijkman, författare, Johanna Grant, ordförande, Gröna bilister.

11.15-12.00
Vem äger berättelsen om digitaliseringen av transportsystemet?

Digitalisering är en av dagens stora samhällstrender, som väsentligt påverkar både transportsystemet och städerna. De flesta digitaliseringsprojekten drivs av företag och ofta saknas kunskap hos olika samhällsaktörer. Hur kan detta förändras så att digitaliseringen också bidrar till samhällsmålen?

Paneldeltagare: Malin Andersson, planeringssamordnare, Göteborgs stad och Kent-Erik Lång, vVD Rise, Roberto Maiorana, Chef trafikledning, Trafikverket och Björn Hauber, VD, Mercedes-Benz Sverige AB.

13.00-13.45
Är svenska städer tillräckligt innovativa för att bygga ett hållbart transportsystem?

Hållbara transporter är en förutsättning för alla växande städer. Och skall vi klara den exponentiella förbättring som krävs måste vi använda innovativa grepp. Utvecklas transportsystemet i takt med våra hållbarhetsutmaningar? Under seminariet har vi prisutdelning för SHIFT - vilken kommun i Sverige är bäst på hållbara transporter 2018?

Paneldeltagare: Mattias Goldmann, Fores, Representant, Vinnande kommun hållbara transporter 2018, Sabina Andrén, Ansvarig Hållbara städer, WWF.

14.00-14.45
Ska vi låta barn och unga göra jobbet? Om transportsektorns klimatomställnin
g

Sverige har tydliga mål om minskning av klimatutsläppen från transportsektorn, vilket kräver minskningar av ohållbart bilresande. Nya generationer har annorlunda bilanvändning och har mer positiv inställning till omställningen. Är det de yngre som ska ta ansvaret medan äldre kör på som vanligt?

Paneldeltagare: Lorentz Tovatt (MP), Gustav Hemming (C) och Lena Hiselius, universitetslektor Lunds universitet.

15.00-15.45
Cyklandet har minskat – hur vänder vi utvecklingen?

Trots hälsotrender och elcykelboom minskar cyklandet i Sverige. Särskilt bland barn och unga vilket är särskilt oroväckande eftersom tidiga vanor ofta blir kvarstående. Men det går att påverka. Både nationella och internationella exempel finns på innovativa åtgärder som kan vända utvecklingen.

Paneldeltagare: Lars Strömgren, ordförande, Cykelfrämjandet och Anna Niska, föreståndare, Sveriges nationella kunskapscentrum för cykling. Moa Rasmusson (L), Ordf trafik- och fastighetsnämnden Sollentuna kommun, Styrelseledamot Svenska Cykelstäder.

Plats: Samtliga seminarier äger rum i Bryggarsalen, Mellangatan 54, Visby, onsdagen den 4 juli.

Välkommen!

Läs mer om våra seminarier 4 juli i Bryggarsalen

För mer information, kontakta Kajsa-Stina Leander, 010-456 57 32

• miljö och klimat