Vilken stad cyklar om Lund?

Förra årets undersökning av vilken stad som är bäst på hållbara transporter, blir nu ännu mer omfattande. I år granskas även städernas förmåga att hantera godstransporter. 2014 var det Lund som var bäst i Sverige på hållbara transporter. Nu startar årets undersökning och i sommar vet vi vilken stad som vinner SHIFT 2015.

För att öka fokus på hållbara transporter, gör Trivector en kommunrankning. Resultaten och vinnaren av SHIFT 2015 kommer att presenteras den 1 juli, i samband med ett seminarium i Almedalen i Visby. Kommuner med större tätorter kommer bjudas in att svara på ett antal frågor om hållbara transporter, satsningar på kollektivtrafik, cykel och gång.

- Vi på Trivector har arbetat med hållbara transporter i mer än 25 år. Det har hänt mycket inom området, men det räcker inte. Vi vill därför öka fokus på hållbara transporter genom att visa vilka kommuner som redan kommit långt och genom att göra en kommunrankning säger Karin Neergaard, Trivector Traffic.

Förra året var Lund den stad i Sverige som var bäst på att skapa ett transportsystem för hållbar utveckling. Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande i Lund mottog priset. Örebro blev tvåa, Umeå trea och Göteborg fick hedersomnämnande inom innovation.

Europeiskt kommunrankingsystem

Tillsammans med partners inom EU har Trivector tagit fram EcoMobility SHIFT, ett verktyg för att mäta hållbara transporter i städer. Baserat på detta verktyg har Trivector tagit fram ett kommunrankningssystem som bygger på en del av de indikatorer som ingår där.

Som grund för mätningen kommer kommunernas enkätsvar, nationella resvaneundersökningen, Boverkets miljömålsenkät, data om trafikolyckor, och siffor från Energieffektiviseringsstödet att användas.

För mer information, kontakta:

Karin Neergaard, affärsområdesansvarig Klimat, energi och miljö