Trollhättan Energi blir Kranmärkt

Trollhättan Energi fortsätter att vara en vägvisare när det gäller hållbar utveckling. I samband med FN:s Världsvattendag den 22 mars blir företaget officiellt Kranmärkt av branschorganisationen Svenskt Vatten. Trollhättan Energi kommer också fortsätta att arbeta för att fler företag och privatkonsumenter minimerar sin förbrukning av förpackat vatten på burk eller flaska.

- I Sverige har vi ett världens bästa vatten i kranarna, så att förpacka och transportera dricksvatten är en helt onödig belastning på miljön. Dessutom är det betydligt dyrare, säger Pia Brühl Hjort, vd för Trollhättan Energi.

Kranmärkt är en nationell hållbarhetssymbol som branschorganisationen Svenskt Vatten sedan 2017 delar ut till medlemsföretag som utifrån tydliga riktlinjer själva avstår förpackat vatten, samtidigt som man inspirerar andra att följa exemplet. Symbolen togs ursprungligen fram av Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten för tre år sedan. Fler och fler företag, myndigheter och organisationer kranmärks och nu tar Trollhättan Energi steget fullt ut.

- Vi har praktiken jobbat i enlighet med kranmärkningens intentioner länge, men gör nu en tydlig markering. Dessutom vill vi sprida information om hur mycket mer det faktiskt belastar både miljön och den egna plånboken när man förpackar och transporterar vatten kors och tvärs, istället för att bara vrida på kranen. Flaskorna och burkarna måste dessutom tas om hand och även det kräver energi och ytterligare transporter. I ett land som Sverige, där vi till skillnad från andra delar av världen har bra vatten i våra kranar, känns det helt onödigt, säger Pia Brühl Hjort.

Enkelt att kolsyra och smaksätta själv
Undersökningar visar att lokalproducerat vatten som levereras direkt till kranen är minst 300 gånger bättre för miljön och 250 gånger billigare, jämfört med vatten som säljs på burk och flaska.
- Det är klart att det är gott med både kolsyra och extra smaksättning, men det finns sedan länge enkla och prisvärda kolsyremaskiner för den som vill göra bubbelvatten hemma. Och smaken är lätt att fixa med några skivor citron, apelsin, melon, gurka, jordgubbar eller vad man nu gillar mest, tipsar Pia Brühl Hjort.

I samband med Världsvattendagen den 22 mars inleder Trollhättan Energi sin offensiv för att få fler att tänka Kranmärkt. Vattenverkets chef Lars Sandblom, som ansvarar för att Trollhätteborna har bra kranvatten dygnet runt, tycker att satsningen är ett viktigt steg.
- Vi är ett miljöföretag och att satsa på Kranmärkt är en enkel åtgärd som ger stor effekt för en mer hållbar vardag, påpekar han.

Kranmärkta konferenser och möten
I Trollhättan Energis egen vardag handlar det bland annat om att servera kranvatten på möten, konferenser och egna event. Företaget kommer att ställa motsvarande krav på exempelvis konferensarrangörer som anlitas. Trollhättan Energi har nu också möjligheten att på Svenskt Vattens uppdrag kranmärka andra företag och organisationer i kommunen.
- Kranmärkningen ett väldigt konkret sätt för lokala företag, evenemang och andra verksamheter att ta ställning och samtidigt stärka sitt eget varumärke ur ett hållbarhetsperspektiv. Människor blir mer och mer medvetna i sina miljöval, påpekar Pia Brühl Hjort.

Trollhättan Energi har satt som en första målsättning att kunna kranmärka ytterligare fyra lokala företag eller organisationer fram tills Världsvattendagen 2019.

För mer information, kontakta Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 0739-617586

Läs även pressmeddelandet fr Svenskt vatten

Trollhättan Energi AB är ett företag med 100-åriga anor. Idag är vi omkring 170 anställda och har en omsättning på omkring 550 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.

Ett hållbart och enkelt vardagsliv är vår vision och ledstjärna. Trollhättans ambition är att växa och bli 70 000 Trollhättebor år 2030 vilket omfattar oss på Trollhättan Energi i allra högsta grad. Utvecklingstakten är nu hög, både i Trollhättan och i våra verksamheter.

Vi vill att vårt arbete gör skillnad för Trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att nå bästa resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Vi känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.