Trollhättan Energi satsar på fiber åt alla

Trollhättan Energi tar nu ett helhetsgrepp om fiberfrågan i Trollhättan – för både tätort och landsbygd. Satsningen innebär att praktiskt taget hela Trollhättans kommun kan ha tillgång till fiber redan 2018.

Trollhättan Energi påbörjade utbyggnaden av fiber till enskilda villor under 2014-2015. Intresset har varit mycket stort, med en anslutningsgrad på över 80 procent i denna första etapp. Nu fortsätter satsningen på bred front.

• I Trollhättans tätorter investerar Trollhättan Energi ytterligare 90 miljoner kronor under 2016-2018, för att genomföra de återstående etapperna av fiberutbyggnaden.
  • På landsbygden erbjuder sig nu Trollhättan Energi att bygga ut fibernät åt samtliga fiberföreningar. Det motsvarar en investering på upp till 48 miljoner kronor och innebär att samtliga fastigheter får tillgång till fiber inom två år.

Det finns idag fyra fiberföreningar (en femte är under bildande) i Trollhättan som jobbar för att i egen regi bygga fibernät. Tillsammans täcker de in i princip alla de cirka 1 800 fastigheterna på landsbygden.

– Men vi vet att det är ett betungande arbete för en ideell förening och att det dessutom har varit oklarheter kring bidraget ur landsbygdsprogrammet. Därför känns det fantastiskt bra att kunna erbjuda detta, säger Pia Brühl Hjort, vd på Trollhättan Energi.

I tätorterna återstår tre etapper. De områden som står på tur för fiberutbyggnad 2016 är Hjulkvarn, Dannebacken, återstående delen av Sandhem, Stavre, Tingvalla, Hjortmossen, Centrum syd, Skoftebyn nordvästra och Velanda. Fastighetsägarna i dessa områden kommer att få ett brev med information i slutet av oktober.

Investeringsplanerna gör att Trollhättan redan 2018 kan nå det mål som regeringen satt upp till år 2020, om att minst 90 procent av hushållen ska ha tillgång till bredband på minst 100 Mbit/s.

– Att nå regeringens mål är viktigt för att vara en attraktiv bostadsort. Dessutom underlättar det utvecklandet av framtidens digitala välfärdstjänster att hela kommunen är ansluten till samma öppna fibernät, säger Pia Brühl Hjort.

Pia Brühl Hjort, vd Trollhättan Energi, 0520 – 49 75 86

• fiber

Trollhättan Energi AB är ett företag med 100-åriga anor. Under alla dessa år har målet varit att tryggt och säkert leverera ljus och värme till våra kunder. Det målet finns naturligtvis kvar. Idag har bolaget vuxit med nya affärsområden; Hela stans miljöbolag – med 135 anställda och en omsättning på omkring 400 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.

Ett hållbart och enkelt vardagsliv är vår vision och ledstjärna. Trollhättans Stads vision om 70 000 trollhättebor år 2030 omfattar oss på Trollhättan Energi i allra högsta grad. Vår strävan är att bidra till en varm, öppen och kreativ vardagsmiljö, där nya idéer förverkligas och leder oss närmare ett hållbart samhälle. Vi vill att vårt arbete gör skillnad för trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att snabbare nå resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Var och en av oss känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.