Inbjudan till seminarium i Almedalen: ​Hur skapar vi finansiella tjänster för framtiden?

Nyhet   •   Jun 27, 2019 13:00 CEST

Från vänster: Jonas Palmquist, CFO, Sara Berg, COO, Kristin Andersson, Head of PR & Communications

I år finns vi från Trustly på plats söndag – torsdag under Almedalsveckan. Vi har laddat upp med ett schema fyllt av intressanta möten, samtal och förhoppningsvis en och annan debatt.

Som en av Europas verkliga snabbväxare har Trustly varit med och drivit utvecklingen inom online betalningar i drygt ett decennium, lång tid i ett fintech-sammanhang. Vi har hunnit samla på oss en hel del kunskap och erfarenheter kopplade till vilka möjligheter som fintech generellt och betaltjänster specifikt kan bidra till för att skapa bättre förutsättningar för företag, konsumenter och samhälle. Vi ser också fram emot att diskutera vilka utmaningar eller problem som vi skulle vinna på att lösa tillsammans:

Välkommen till Trustlys seminarium på temat “Hur vi skapar finansiella tjänster för framtiden?”

Ekonomisk kontroll är viktigt och grund för självständiga beslut kring konsumtion, sparande, pension mm. Fintechaktörer erbjuder idag möjlighet att både spendera och spara mer, men hur skapas innovativa tjänster som ger konsumenten den valfrihet, kontroll och trygghet som behövs i vardagen?

Finans- och betalningsbranschen tog ett jättekliv i samband med att EU:s andra betaltjänstdirektiv, PSD2 trädde i kraft 2018. Efter direktivet har flera tjänster vuxit sig starka, som har skapat nya möjligheter och höjt förväntningarna på finansiella tjänster bland privatpersoner. Samtidigt växer en ny generation upp med större köpkraft än tidigare generationer och mer medvetna i hur de spenderar och hanterar sina tillgångar.

Stig Johansson, styrelseledamot för branschförening Swedish Fintech Association och tidigare chef för Innovationscenter på Finansinspektionen, modererar samtalet kring framtidens finansiella tjänster, vilka hinder och utmaningarna är, och hur man kan utveckla tjänster som värnar konsumentsäkerheten?

Panelen består av:
Sara Berg, COO Trustly
Katarina Graffman, Forskare / Antropolog och författare till boken “Vi är vad vi köper”
Andreas Lundgren, Head of Engineering, Tink
Fredrik Backman, vd Intrum Sverige.

När: Måndag 1 juli, kl. 11.00-12.00
Var: Strandgatan 27

Varmt välkommen!

-------