​Payson lägger till Trustly som betalsätt i Payson Checkout

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2019 08:00 CEST

Från vänster: Oscar Berglund, VD Trustly och Per Bodell, VD Payson

Stockholm, 4 April 2019 – Trustly har inlett ett partnerskap med en av Sveriges ledande betallösningar för e-handel, Payson AB. Samarbetet innebär att Trustlys metod för direktbanksbetalningar blir tillgänglig för tusentals nordiska e-handlare som använder Payson Checkout.

Samarbetet ligger i linje med Trustlys strategi, att leverera direktbanksbetalningar till e-handeln och på så sätt erbjuda konsumenter fler alternativa betalmetoder. Traditionellt sett har betalningar online dominerats av kort och fakturor, men utvecklingen går mot en ökad efterfrågan på att kunna betala direkt från bankkontot. Trustly och Paysons partnerskap svarar upp mot den trenden.

I samband med att Payson har integrerat Trustly som enda bankbetalningsmetod i sin checkout, blir det nu möjligt för anslutna e-handlare att acceptera direktbanksbetalningar från nordiska konsumenter; snabbt, enkelt och säkert. I de fall kunderna gör återköp kommer Paysons e-handlare kunna erbjuda omedelbara återbetalningar, en allt viktigare faktor för att differentiera sig i den hårda konkurrensen. En färsk undersökning* som Trustly har genomfört visar att 65% av konsumenterna ansåg att hur snabbt och enkelt det gick att få pengar tillbaka påverkade deras val av online shop.

Per Bodell, CEO på Payson AB, säger:
– Vårt samarbete med Trustly stärker vår position som en av de ledande betalningslösningarna för e-handel i Norden. Nu gör vi det möjligt för våra e-handlare att också ta emot bankbetalningar från konsumenter inom Europa i deras egen valuta samt utföra snabba återbetalningar, direkt till bankkontot vilket visat sig skapa lojalitet bland konsumenterna Tack vare Trustly kan vi leverera en ännu mer fulländad checkout.

– Vissa konsumenter föredrar att betala direkt från sitt bankkonto istället för att handla på kredit, precis som att vissa föredrar apelsinjuice framför mjölk. Som e-handlare är det viktigt att erbjuda flera olika betalsätt för att optimera din försäljning. Vårt samarbete med Payson låter nu tusentals e-handlare att göra just det, säger Oscar Berglund, VD på Trustly

* “Rethink Your Refunds, Perfect Your Payments,” Trustly, 2018.

Trustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017, 2018 och 2019 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 300 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Om Payson
Payson startades 2004 med syftet att hjälpa företag och privatpersoner att ta betalt och betala på ett enkelt och säkert sätt på nätet. Idag är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med flera miljoner användare och över 10 000 anslutna e-handelsföretag. Payson Checkout är en betallösning som innefattar faktura, bank- och kortbetalningar. Payson är ett betalningsinstitut som ägs av Svea Ekonomi. Besök www.payson.se för mer information.