Trustly expanderar till USA; Går samman med fintech-bolaget PayWithMyBank

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2019 11:00 CEST

Från vänster till höger; Oscar Berglund, vd på Trustly Group och Alexandre Gonthier, vd på PayWithMyBank

Trustly, ett av Europas snabbast växande företag* går in på den amerikanska marknaden genom en sammanslagning med Silicon Valley-baserade PayWithMyBank.

• De båda företagen skapar tillsammans ett unikt transatlantiskt nätverk för nästa generationens bankbetalningar.
  • 600 miljoner konsumenter i Europa och USA får möjlighet att betala direkt från bankkontot som ett alternativ till kortbetalningar.
  • Unikt erbjudande som möjliggör för internationella e-handlare att erbjuda sina konsumenter en betalningsmetod med hög konverteringsgrad och låg kostnad.

Stockholm den 13 juni 2019 – Trustly, Europas ledande leverantör av direktbanksbetalningar, tillkännager idag att bolaget expanderar till USA genom ett samgående med Silicon Valley-baserade PayWithMyBank, ett fintech-företag som banar ny väg för konto-till-konto betalningar på den amerikanska marknaden.

Tillsammans kommer Trustly och PayWithMyBank att göra det möjligt för globala företag att acceptera bankbetalningar i både Europa och USA. För konsumenten innebär det att man hos ännu fler e-handlare får tillgång till ett snabbt, enkelt och säkert sätt att betala.

I många europeiska länder är konsumenter vana vid att betala direkt från sina bankkonton och betalningsmetoden är också på framväxt i USA. I och med sammanslagningen kommer Alexandre Gonthier, grundare och vd på PayWithMyBank att bli ansvarig för verksamheten i USA. Gonthier kommer att rapportera till Oscar Berglund som är vd för Trustly.

"Genom den här affären skapar vi det första transatlantiska nätverket för konto-till-kontobetalningar och tar ett rejält steg i vår globala expansion. Alex var redan år 2000 med och tog fram konceptet för konto-till-kontobetalningar och vi ser verkligen fram emot att jobba med honom och det imponerande teamet på PayWithMyBank. Vi är glada att tillsammans kunna erbjuda e-handlare ett unikt alternativ till kortbetalningar och möjligheten att acceptera betalningar från 600 miljoner konsumenter i Europa och USA", säger Oscar Berglund, vd på Trustly.

"De stora kunder vi har i USA har under lång tid efterfrågat en produkt som också fungerar utanför den amerikanska marknaden. Det är därför ett naturligt steg för oss att slå oss samman med Trustly som leder utvecklingen inom konto-till-kontobetalningar i Europa. Vi ser fram emot att kunna erbjuda en ännu bättre tjänst till våra kunder varav många har globala ambitioner", säger Alexandre Gonthier, vd på PayWithMyBank.

Trustly håller som en del av sin produktfunktionalitet klientmedel och är ett licensierat betalningsinstitut medan PayWithMyBank inte håller några klientmedel.

Aktieägare i PayWithMyBank går i och med fusionen ihop med aktieägarna i Trustly. Den sammanslagna gruppen hade under kalenderåret 2018 sammanlagda intäkter på över 100 miljoner euro.

*https://www.ft.com/reports/europes-fastest-growing-companies

Trustly Group AB grundades 2008 och är ett svenskt fintech-företag som gör det snabbt, enkelt och säkert att betala online. Företaget erbjuder internationella och nationella betalningstjänster till och från konsumenters bankkonton hos över 3 300 banker på 29 europeiska marknader och binder samman företag och konsumenter inom e-handel, resor, spel och finansiella tjänster. 2017 och 2018 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har över 300 anställda, huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Finland, Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Trustly är ett auktoriserat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES sedan 2010. 2018 förnyades tillståndet under PSD2. Läs mer på www.trustly.com.

Om PayWithMyBank

PayWithMyBank är det ledande leverantören av direktbanksbetalningar (in- och utbetalningar) i USA och erbjuder ett alternativ till Visa, MasterCard, PayPal; en betalmetod med hög konverteringsgrad och säkerhet, till låg kostnad och utan kostnader för återköp.

PayWithMyBank har stora företagskunder, flera listade på Fortune 500, som gör deras direktbanksbetalningar tillgängliga för konsumenter. Vi hjälper e-handlare att leverera en välfungerande betalningsupplevelse som ökar transaktionsvolym och intäkter - samtidigt som kostnaderna minskar. Konsumenterna uppskattar PayWithMyBanks tjänst eftersom den är enkel och säker. Konsumenten initierar betalningen genom att logga in på sin nätbank direkt från den e-handelsplatsen eller app som besöks – detta utan att behöva sitt betal- eller kreditkort, komma ihåg sitt bankkontonummer eller fakturaadress.

PayWithMyBank grundades 2012, lanserades på marknaden 2014 och är baserat i Silicon Valley, Kalifornien. Mer info: www.paywithmybank.com.