Trustly i samarbete med fintech-företaget Northmill för smidigare transaktionshantering i realtid

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2018 08:10 CEST

Johan Nord, CCO Trustly (vänster) och Lars Blomfeldt, CEO Northmill

Trustly inleder ett samarbete med fintech-företaget Northmill för att förenkla kredithanteringsprocessen för privatpersoner. Genom Trustly är det nu möjligt för Northmills 350 000 privatkunder att göra bankbetalningar i realtid.

Gemensamt för Trustly och Northmill är deras inriktning på att göra enkla, snabba och säkra finansiella transaktioner tillgängliga för konsumenter med hjälp av ny, innovativ teknik. Samarbetet med Northmill ligger i linje med Trustlys strategi att växa inom finansiella tjänster och visar hur nya fintech-innovationer utvecklar traditionell bank- och finansverksamhet.

I takt med den snabba tekniska utvecklingen möter finansiella tjänster allt högre förväntningar på mobilitet och tillgänglighet. Trustlys metod för direktöverföringar och onlinebetalningar från bankkontot möjliggör att Northmill, bland annat genom kontokrediten Credway, kan skicka utbetalningar till banker i realtid.

– Det finns ett gap mellan bankernas utbud och vad konsumenter är ute efter idag. Med vår banktjänst vill vi bli navet i kundernas finansiella liv och genom att ha tillgång till tjänsten 24 timmar om dygnet och ha en support som är öppen varje dag, året runt vill vi förenkla livet för många människor och i denna kontext spelar Trustly en viktig roll, säger Lars Blomfeldt, Chief Executive Officer på Northmill.

I Sverige är direktbanksbetalningar ett av de mest populära betalsätten och Trustlys metod stödjer transaktioner i den stora majoriteten avsvenska banker.

– Genom att skapa värde för konsumenterna, skapar vi nya värden och ökad konkurrenskraft för företag som erbjuder finansiella tjänster. Direktbanksbetalningar är en metod som ökar i popularitet och de tekniska framsteg som gör det säkrare och mer praktiskt att identifiera sig driver på utvecklingen - det är en trend vi ser i hela Europa. Northmill delar vår ambition om att skapa kundnytta genom att göra det smidigt för användaren med hjälp av nya fintech-lösningar, säger Johan Nord, Chief Commercial Officer på Trustly.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Blomfeldt, Chief Executive Officer Northmill, 070-579 74 70

Kristin Andersson, Head of Communications Trustly, 070-585 7818

Trustly Group AB är ett svenskt fintech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra onlinebetalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B-betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2018 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 och föregående år till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange.

Trustly har 200 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com.

Om Northmill

Northmill är ett svenskt innovationsföretag inom fintech som i över 10 år utvecklat enkla och trygga banktjänster med målet att underlätta människors finansiella vardag. Med fokus på teknik, design och tillgänglighet har Northmill 350 000 kunder och 80 medarbetare i 3 länder. Northmill är ett svenskt finansiellt institut under tillsyn av Finansinspektionen. Läs mer på www.northmill.com.