Bedrägeribrotten ökar kraftigt – Trygg-Hansa deltar i aktion

I dag, 29 september, genomför Polisen i samarbete med försäkringsbranschen och organisationen Samverkan mot brott, en förebyggande aktion mot bedrägeribrott i Sverige. Aktionen sker på flera platser i Storstockholmsregionen, samt i Visby, och har som syfte att öka medvetenheten om bedrägerier.

Håkan Larsson, utredningschef på Trygg-Hansa, berättar att det inte är bara Polisen som ser bedrägerier som ett växande samhällsproblem.

– Bedrägerier tillhör de brott som ökat mest under senare år och man tror också att den trenden kommer att fortsätta. När de brotten riktas mot privatpersoner så handlar det ofta om internet- och förmedlingsbedrägerier, exempelvis vid privata bilaffärer eller bostadsförmedling. När det gäller brott riktade mot företag så är det vanligt med exempelvis annonsbedrägerier mm.  Anledning till att Trygg-Hansa deltar i aktionsdagen är dels att stötta ett bra initiativ, men också för att mer konkret hjälpa till och informera om problemet.

– Vill man minska risken för att bli utsatt så är det bästa rådet att "bedöma situationen och inte personen" - något som också framgår i det informationsmaterial som kommer att delas ut under aktionsdagen. Verkar det var för bra för att vara sant, så visar det sig ofta vara det också, avslutar Håkan.

Om Aktionsdagen mot bedrägerier
Aktionsdagen har som syfte att sprida information till allmänheten om hur man skyddar sig mot bedrägeribrott. Den genomförs av Samverkan mot brott och Polisen tillsammans med ett flertal samarbetspartners, bland annat Trygg-Hansa.

Aktionsdagen genomförs 29 september klockan 13–18 på elva platser, i Stockholm och på Gotland: Solna Centrum, Mörby Centrum, Väsby centrum, Sergels Torg, Ropsten, Södra Station, Flemingsberg, Södertälje, Gullmarsplan och Tyresö. På Gotland sker aktionsdagen i Visby (gallerian vid Coop).

För mer information, kontakta:
Håkan Larsson, utredningschef Trygg-Hansa, 070-168 26 26, hakan.larsson@trygghansa.se

Fakta Samverkan mot brott
Samverkan mot brott arbetar brottsförebyggande och består bland annat av representanter för Rikspolisstyrelsen, Polisen, Brottsförebyggande rådet, Svenska Stöldskyddsföreningen, Sveriges Kommuner och Landsting, försäkringsbolagen, Fastighetsägarna, SABO, Hyresgästföreningen och Villaägarnas Riksförbund. Mer information om verksamheten inom Samverkan mot brott finns på www.samverkanmotbrott.se