1 av 4 vet inte hur man räddar någon med en livboj

1 av 4 vet inte hur man räddar någon med en livboj

Varje år bidrar Trygg-Hansas 80 000 livbojar runt om i landet till att rädda minst 14 liv. Men siffran skulle kunna vara ännu högre om fler visste hur man använder en livboj. En ny studie som Novus genomfört på uppdrag av Trygg-Hansa visar att mer än var fjärde svensk har ganska eller mycket liten kännedom om hur man räddar någon med en livboj.

I 65 år har Trygg-Hansa skänkt de livbojar som sitter utplacerade vid vattendrag, sjöar och hav runt om i landet – sedan starten 1954 har det blivit över 250 000 stycken. De ikoniska rödvita livbojarna är varje år med och bidrar till att rädda minst 14 liv, men det skulle kunna vara fler.

Drygt var fjärde svensk (27 procent) uppger nämligen att de har ganska eller mycket liten kännedom om hur man räddar en person med livboj medan var tredje (33 procent) uppger att de varken har stor eller liten kännedom, enligt en ny studie som Novus genomfört på uppdrag av Trygg-Hansa. Bara knappt var tionde (9 procent) svensk har stor kännedom om hur man räddar någon med en livboj.

- Livbojarna är oerhört viktiga för säkerheten vid våra svenska vatten och det är viktigt att alla känner sig säkra på hur man använder dem. I en nödsituation ska du aldrig tveka att använda livbojen och jag uppmanar därför alla att lära sig hur du kastar livboj på rätt sätt, säger Alexandra Gahnström, vattensäkerhetsexpert på Trygg-Hansa.

Närmare varannan svensk (49 procent) har någon gång kastat en livboj, varav de allra flesta (48 procent) uppger att de gjort det för att öva medan 1 procent har kastat livboj för att rädda en person ur vattnet.

- Du får gärna låna en livboj som hänger vid vattnet för att öva dig på att kasta, så länge du hänger tillbaka den direkt efteråt i samma goda skick som när du tog ned den. Samla gärna familjen eller kompisgänget i sommar och öva tillsammans, ju fler vi är som kan använda en livboj desto större chans har vi att vända den dystra drunkningstrenden, säger Alexandra Gahnström.

Så kastar du en livboj
Att rädda någon med hjälp av en livboj sker i fem steg:

1. Ta ned: Ta ned livbojen från ställningen. Ryck loss behållaren som innehåller linan. Lägg behållaren på marken och ställ foten på den.

2. Larma: Påkalla uppmärksamhet från andra som kan larma 112 innan du kastar ut livbojen.

3. Sikta: Tänk på att livbojen är tung, sikta därför bredvid personen i vattnet

4. Kasta: Håll livbojen längs med kroppen och kasta med båda händerna i en ”slungande” rörelse. Med den främre handen i en ögla blir det lättare att styra.

5. Dra in: Dra in linan när personen i vattnet fått tag i livbojen. Om personen i vattnet inte når livbojen, dra in den igen med hjälp av linan och kasta på nytt.

Oavsett om man övningskastat eller räddat någon ur vattnet med en livboj är det viktigt att efteråt hänga tillbaka livbojen på sin plats, så att den kan göra nytta igen. Kontrollera att linan är hel och ordentligt fäst till livbojen samt att det inte är några hål i livbojen.

- Förstörda eller stulna livbojar är ett allt större problem, vilket kan leda till ödesdigra konsekvenser om olyckan är framme. Kontakta gärna ägaren direkt om du ser en trasig livboj så att den kan bytas ut omgående, det framgår av texten högst upp på livbojen vem som äger och förvaltar den. Om det fattas en livboj ber vi dig kontakta antingen oss eller kommunen, avslutar Alexandra Gahnström.

För mer information, vänligen kontakta:
Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa
0701-68 32 25 eller joseph.borenstein@trygghansa.se

Information om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. Syftet med undersökningen var att undersöka allmänhetens kunskap om livbojar. Undersökningen genomfördes via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Totalt genomfördes 1009 intervjuer under perioden 23-29 maj 2019. Målgruppen för undersökningen var allmänheten 18-79 år. Deltagarfrekvensen var 60%.

Information om antalet liv som räddas med livboj
2017 kartlade och analyserade Retriever på uppdrag av Trygg-Hansa hur medierna rapporterat om användning av livbojar vid drunkningstillbud. Syftet med denna kartläggning var att kunna uppskatta hur frekvent Trygg-Hansas livbojar bidrar till att rädda liv och var detta sker. Analysperioden sträckte sig från 2013 till och med 2016. Underlaget baserades på hela Retrievers medielista i redaktionell tryckt press, redaktionell webb och etermedia. Under den analyserade perioden publicerades totalt 243 artiklar om 58 unika incidenter där en livboj var inblandad och möjliggjorde räddning vid drunkningstillbud. Enligt Retrievers undersökning används Trygg-Hansas livbojar för att rädda i snitt 14 personer varje år. Då alla räddningstillfällen inte blir mediala är troligtvis den faktiska siffran betydligt högre.

Kategorier

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.