Egenföretagare lever sin dröm

Att vara egenföretagare är ett drömyrke. Det anser åtminstone sex av tio egenföretagare enligt siffror från Trygg-Hansa. Framför allt är det flexibilitet och större frihet i arbetslivet som lockar, snarare än möjligheten att tjäna mer pengar.

Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa anser sex av tio egenföretagare att deras yrke är ett drömjobb. Särskilt kvinnorna är nöjda med sin arbetssituation. Bland de kvinnliga företagarna anser 66 procent att de lever sin dröm vad gäller yrkesval, i jämförelse med 55 procent av de manliga egenföretagarna.

En tidigare undersökning från Trygg-Hansa visar att egenföretagare värderar frihet i arbetslivet väsentligt högre än möjligheten att tjäna pengar. Frihetskänslan och möjligheten att själv bestämma arbetets innehåll toppar listan över fördelarna med att vara egenföretagare.

- Flexibilitet att styra sin egen vardag motiverar ofta till att starta eget företag. Samtidigt finns det en baksida och man löper risk att bli sjuk eftersom man jobbar för mycket. Orsaken är ofta att man är rädd om de kundrelationer man byggt upp och alltid vill finnas tillgänglig, säger Ing-Marie Gustafsson, chef för kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

Entreprenör har också blivit ett allt mer populärt yrke bland svenskarna. En undersökning från Kairos Future och Manpower* som publicerades tidigare i år, visar att entreprenör seglat upp på listan över drömjobb. Entreprenör kvalar idag in på andraplats när svenskarna ombeds att lista sina drömyrken, medan yrket för fem år sedan endast hade en sjundeplats.

Topplista: Största fördelen med att vara egenföretagare

• Friheten (34%)
  • Själv kunna bestämma arbetets innehåll (24%)
  • Flexibla arbetstider (14%)
  • Glädjen över egen framgång (13%)
  • Större arbetsglädje (11%)
  • Tjäna pengar (2%)

Källa
* http://manpowergroup.se/PageFiles/740/120126_worklife_dromjobbet_2011.pdf

Om undersökningen
Trygg-Hansa har under februari 2012 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 506 personer med eget företag har svarat på undersökningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig Företagsförsäkring på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06
Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa