En av fyra småföretagare oroar sig för att stressa sig sjuk

Småföretagare fortsätter att leva under pressade villkor.  Nära en femtedel arbetar över 51 timmar i veckan och många oroar sig för att stressa sig sjuka, störst är oron bland kvinnor. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Nästan hälften av de småföretagare som bor i storstäder känner oro över sin arbetssituation och framförallt oroar man sig över att själv bli sjuk. En av fyra uppger att man känner oro över att bli sjuk till följd av stress. Bland yngre småföretagare och kvinnor är siffran ännu högre, här oroar sig så mycket som var tredje för att stressa sig sjuk.

-  Rädslan för att bli sjuk är mycket större än rädslan för både ekonomiska svårigheter och yttre förändringar som kan påverka negativt. Man har en stark tilltro till sig själv och sitt företag, men är rädd för att bli sjuk och inte kunna leverera, säger Kent Andersson, ansvarig för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa.

Men få blir faktiskt sjuka. Bara sju procent uppger att de har varit långvarigt sjukskrivna under det senaste året. Samtidigt har småföretagare blivit bättre på att skydda sig mot följderna som en sjukdom kan innebära. Hela 45 procent har tecknat en sjukvårdsförsäkring, antingen för sig själv eller för hela företaget.

-  Vi ser en stor tillväxt inom sjukvårdsförsäkringar bland småföretagare. Att snabbt få tillgång till rätt vård och stöd, både för sig själv och sina medarbetare, kan vara avgörande när man driver en mindre verksamhet säger Kent Andersson.

Av de som har en sjukvårdsförsäkring har 40 procent utnyttjat den vid ett eller flera tillfällen och över hälften anser att den är värd sitt pris. Av de som inte tecknat en sjukvårdsfösäkring uppger en fjärdedel att det beror på att kostnaden är för hög eller att man helt enkelt inte ser fördelarna med en sjukvårdsförsäkring.

För mer information, vänligen kontakta:

Kent Andersson, nordisk chef för sjukvårdsförsäkringar, Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 21 50. Mejl: kent.andersson@trygghansa.se

Om undersökningen:

Trygg-Hansa har under oktober 2013 låtit göra en webbundersökning genom undersökningsföretaget Novus. Totalt har 481 personer med eget företag med 0-10 anställda svarat på undersökningen. Undersökningen är genomförd i Novus riksrepresentativa Sverigepanel.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa