Färre flygresor långt ner på svenskarnas klimatagenda

Klimatförändringar eller inte – åtta av tio svenska konsumenter vill inte välja bort flygresan eller köpa en utsläppsrätt för att begränsa resans påverkan på miljön. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Svenskarna placerar turismindustrin näst sist när de ombeds ranka de viktigaste miljöfaktorerna, för dem själva och för deras företag. Trots intensiv debatt och stora satsningar på alternativa, miljövänliga lösningar är endast 18 procent av svenskarna villiga att köpa en utsläppsrätt eller helt undvika att flyga för att begränsa sin påverkan på miljön. Minst villiga är svenskar mellan 35 och 44 år – endast 15 procent av dem svarar att de är villiga att betala extra för att kompensera resans CO2-utsläpp eller välja bort flygresan helt av hänsyn till miljön.

– Flygresor verkar vara en öm punkt för många svenskar när det kommer till miljön. Kanske är det för abstrakt att förhålla sig till den belastning på miljön som flygresor faktiskt medför, eller så är svenskarna helt enkelt inte beredda att ge upp sin efterlängtade semester för klimatets skull, säger Johan Agerman, chef för Privatförsäkringar på Trygg-Hansa.

Om kampen mot klimatförändringarna ska lyckas måste alla aktörer bidra till att minimera de negativa påverkningarna på klimatet. Det gäller inte minst näringslivet, som har ett stort ansvar för att gå främst i kampen för att reducera CO2-utsläppen.

– Som företag finns många möjligheter att göra en positiv skillnad. En bra resepolicy sänder till exempel viktiga signaler till medarbetarna. I vårt fall har vår nordiska resepolicy resulterat i att vi har minskat våra flygresor med nästan 10 procent sedan 2007 och samtidigt ökat antalet videokonferenser med 22 procent, kommenterar Johan Agerman.

Om undersökningen:
Undersökningen är ett led i Trygg-Hansas arbete för att nå ökad förståelse för konsumenters attityd till ansvarsfullt företagande och hållbar konsumtion. 9 000 intervjuer med respondenter i åldrarna 16-64 år har genomförts på nio marknader, med 1 000 genomförda intervjuer per marknad. Undersökningen omfattar Chile, Kanada, Kina, Danmark, Frankrike, Tyskland, Sverige, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

Johan Eriksson, presschef. Telefon: 070-168 28 72
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se