Halka och mobiltelefon är en dödsfälla

Halka och mobiltelefon är en dödsfälla

Varannan svensk man uppger i en ny undersökning att de regelbundet pratar i mobilen under bilkörning.  När halkan nu slår till i stora delar av Sverige så ökar olycksrisken dramatiskt, varnar skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

-  Kombinationen halt väglag och mobiltelefon är en dödsfälla. När det är halt ska man helst inte ens använda headset med sin mobiltelefon, då all uppmärksamhet krävs för körning i halka. Vi tycker att det finns ett särskilt behov av att informera om dessa risker inför kommande vinterväglag, säger Sofia Mattsson, skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

Det är 23 gånger farligare att sms:a eller surfa med mobilen när man kör än att köra normalt och att sms:a under bilkörning är att likställa med att köra med 1,5 promille alkohol i blodet, enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Vid plötslig halka ökar risken för trafikolyckor ytterligare, särskilt då temperaturen ligger runt noll grader. Vid noll grader är risken för fläckvis halka stor, samtidigt som förarna fortfarande kör på samma sätt som vid sommarunderlag.

Trygg-Hansa genomförde i september en undersökning som visar att hälften av alla svenska män pratar i mobil samtidigt som de kör. Undersökningen är återkommande och har visat liknande resultat de senaste två åren. 14 procent av männen uppger dessutom att de läser eller skickar sms i samband med bilkörning.

För mer information och tabell, vänligen se bifogad pdf.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under september 2011 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 1 013 personer mellan 18 och 64 år svarat på undersökningen.

Var förberedd på första halkan. Tips och råd från Trygg-Hansa.

Att tänka på vid halt/slaskigt underlag:

• Var uppmärksam på trafiken framför dig
  • Håll avståndet
  • Kör aldrig fortare än tillåtet
  • Anpassa hastigheten till väglaget och trafikrytmen
  • Undvik att byta fil om möjligt
  • Lyssna på radions trafikrapporter/väderleksrapporter och håll dig uppdaterad på Trafikverkets webbplats.
  • Det kan vara extra halt på broar, viadukter och på skuggiga vägavsnitt
  • Kan du undvika trafikrushen eller till och med arbeta hemifrån vid dåligt väglag?

Kontrollera bilen:

• Byt till vinterdäck/dubbdäck i god tid så att du är förberedd när halkan kommer.
  • Vinterdäck är tillåtet 1 oktober-15 april.
  • Kontrollera mönsterdjupet i vinterdäcken. Det ska enligt lag vara minst 3 mm. Du kan lätt kontrollera djupet med ett 5-kronorsmynt. Avståndet mellan 5:an och kanten på myntet är 3 mm. Syns hela 5:an behöver däcket bytas ut.
  • Kontrollera spolarvätskan och torkarblad.

Att lägga i bilen inför vintern:

• Isskrapa
  • Snöborste
  • Snöspade
  • Varningstriangel
  • Reflexväst
  • Varma kläder, skor, handskar
  • Ficklampa
  • Nödproviant (exempelvis kex och russin)