Högtid för bränder – tänk på det här innan du eldar på tomten

Under våren ökar risken för bränder, många vill elda upp skräp och gamla löv samtidigt som fjolårsgräset är torrt och det blåser mycket. Enligt en undersökning från Trygg-Hansa visar nya siffror att var fjärde husägare eldar på sin tomt. Trygg-Hansa tipsar nu om vad man bör tänka på innan man sätter igång.

Våren och försommaren är en period då bränderna ökar i takt med varmare temperaturer, torrt gräs och stark vind. Under 2014 omkom totalt 76 personer i bränder enligt brandskyddsföreningen och nya siffror från Trygg-Hansa visar att var fjärde husägare eldar på sin tomt i någon utsträckning.

– Vi ser att bränderna ökar under perioden innan sommaren vilket i stor utsträckning beror på att man eldat fjolårsgräs, löv och kvistar, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

– Det är så självklart att det inte skulle behöva sägas men när man eldar så måste man vara försiktig. Det enkla och självklara är ganska svårt att leva upp till och den mänskliga faktorn gör sig tyvärr ofta påmind. Att en eld sprider sig kan vara ett ögonblicksverk.

Att hålla koll på SMHI:s brandriskprognoser, se till att det finns fungerande släckningsutrustning såsom vattenslang eller brandsläckare och att alltid bevaka elden är några saker att tänka på om man ska elda upp torra löv eller skräp under våren.

– Är det torrt i markerna så måste man ta det på stort allvar, även om man bara tänker göra upp en liten eld på tomten. Det är lättare att förebygga en brand, än att släcka den, säger Håkan Franzén.

Sex av tio tycker det är helt okej
Enligt Trygg-Hansas undersökning tycker sex av tio att det är helt okej om grannen eldar på sin tomt. De regioner som utmärker sig är samma som när det gäller att elda själv. Boende i Mellansverige tycker oftare att det är okej, 69 procent, medan boende i Sydsverige, 32 procent, inte gillar det.

Att tänka på om du ska elda på tomten:
- Respektera eventuellt eldningsförbud, det gäller även den egna tomten.

- Elda inte när marken är torr.

- Elda inte om det blåser för mycket. Risk finns att gnistor blåser iväg.

- Elda på en säker plats, det vill säga långt ifrån hus och annat brännbart och gärna i en tunna eller liknande.
- Håll elden liten.

- Ha en hink med vatten men helst en vattenslang när elden.

- Lämna aldrig en eld obevakad.

- Se till att släcka glöden ordentligt när du eldat färdigt. Häll på vatten. Tänk på att glöden kan söka sig ner i marken.
- Om elden sprider sig, gör vad du kan för att försöka släcka och ring 112.

- Tänk på att även grillen är en brandrisk och har orsakat en hel del nedbrunna hus.
- Se till att du och din familj har bestämt en uppsamlingsplats ifall det skulle börja brinna ordentligt.
- Och glöm inte: ”Rädda, larma, släck”!

Brandskolan
Trygg-Hansa satsar på ett förebyggande och informativt arbete om bränder. På trygghansa.se kan du titta på ”Brandskolan”, en undervisnings-serie där snickaren Johnny och Trygg-Hansas egen expert Håkan Franzén får nya utmaningar varje avsnitt.

Om undersökningen:
Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Undersökningen har genomförts med Novus Sverigepanel. Under perioden 19 – 24 mars 2015 genomfördes 1 000 webbintervjuer.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa Telefon: 070-168 33 87
Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.