Gonzalos livboj

Livbojar som räddat liv får namn

Varje år räddas i snitt 14 personer i Sverige av Trygg-Hansas livbojar. För att uppmärksamma allmänheten på livbojarnas betydelse och få fler att agera vid drunkningstillbud namnger nu Trygg-Hansa ett antal av sina livbojar runt om i landet efter personer som räddat andra från att drunkna.

Trygg-Hansa har i över 60 år delat ut livbojar för att öka säkerheten vid vatten och idag finns det ungefär 80 000 livbojar uppsatta runt om i Sverige. Trygg-Hansa skänker livbojarna, som sedan ägs och förvaltas av de kommuner, båtklubbar och stugföreningar som har beställt dem. För att uppmärksamma allmänheten om hur viktiga livbojarna är och få fler att agera vid drunkningstillbud döper nu Trygg-Hansa livbojar runt om i landet efter personer som med hjälp av livbojarna räddat personer ur vattnet. Sex personer i Ängelholm, Västerås, Helsingborg, Göteborg, Motala och Gislaved får livbojar uppkallade efter sig.

– Vi har satt upp livbojar sedan 1954 och genom åren har det blivit över 200 000 stycken. De är en naturlig del av miljön vid våra svenska vatten och man tänker inte alltid på att de finns där förrän de verkligen behövs. Genom att namnge några av bojarna efter hjältar som använt dem för att rädda liv hoppas vi få fler att uppmärksamma bojarnas betydelse och våga agera vid drunkningstillbud, säger Alexandra Gahnström, talesperson vattensäkerhet, Trygg-Hansa.

En som med hjälp av en livboj räddat livet på en annan person och nu får en livboj uppkallad efter sig är Luciano Angeloni, 61 år, från Helsingborg. Han räddade en kvinna ur det strömma vattnet i Norra hamnen i Helsingborg, trots att han aldrig tidigare använt en livboj.

– Jag är glad att jag var på plats just vid den tidpunkten så att jag kunde hjälpa till. Det var en hemsk upplevelse men det har hjälpt mig i livet. Det fick mig att inse hur skört livet är och jag uppskattar livet på ett annat sätt, säger Luciano själv om händelsen.

Så används en livboj

I en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Trygg-Hansa framgår att drygt en av tio (13 %) svenskar inte vet hur man använder en livboj.

– Livbojarna har en oerhört stor betydelse för säkerheten vid våra svenska vatten och det är viktigt att alla känner sig säkra på hur man använder dem. I en nödsituation ska man aldrig tveka att använda livbojen och vi uppmanar därför alla att lära sig hur man kastar och använder bojen, säger Alexandra Gahnström, talesperson vattensäkerhet, Trygg-Hansa.

Alexandra har fem tips på hur man räddar någon med hjälp av en livboj:

• Tag ut linpaketet som innehåller repet från livbojen.
  • Lägg ned linpaketet på marken och sätt ned foten på den tunna delen, så att den inte åker med ned i vattnet.
  • Se till att du inte trasslar in dig i repet, då kan du råka hamna i vattnet själv eller så hamnar inte livbojen där du vill.
  • Kasta livbojen med ett tvåhandsgrepp i en ”slungande” rörelse. Tänk på att livbojen är tung och försök att inte sikta direkt på personen i vattnet, eftersom personen då kan få livbojen i huvudet.
  • Om det inte fungerar med livbojen utan du behöver livrädda i vattnet är det mycket viktigt att använda den förlängda armen. Förlängda armen är ett föremål mellan dig och den nödställde som förhindrar att du blir neddragen under ytan av personen du ska rädda. Förlängda armen kan vara en livboj, trädgren, jacka, badleksak eller något annat som finns i närheten. Om det behövs, försök påbörja hjärt-lungräddning med inblåsningar redan i vattnet då ökar chansen att överleva.

För mer information, kontakta:
Alexandra Gahnström, talesperson vattensäkerhet, Trygg-Hansa
Telefon: 070 168 35 72, mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Läs mer om Lucianos berättelse och de fem andra livräddningshistorierna här:

Om undersökningarna:
Novus-undersökningen genomfördes på uppdrag av Trygg-Hansa med målgruppen 18-79 år. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 24-31 maj 2017. Deltagarfrekvensen är 58 %.

Retriever harpå uppdrag av Trygg-Hansa kartlagt och analyserat hur medierna rapporterat om användning av livbojar vid drunkningstillbud. Syftet med denna kartläggning är att kunna uppskatta hur frekvent Trygg-Hansas livbojar bidrar till att rädda liv och var detta sker. Analysperioden sträcker sig från 2013 till och med 2016. Underlaget baseras på hela Retrievers medielista i redaktionell tryckt press, redaktionell webb och etermedia. Under den analyserade perioden publiceras totalt 243 artiklar om 58 unika incidenter där livbojar varit inblandad och möjliggjort räddning vid drunkningstillbud. Enligt Retrievers undersökning används Trygg-Hansas livbojar för att rädda i snitt 14 personer varje år.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.