På höstlovet försvinner många ungdomar ut i mörkret

På höstlovet försvinner många ungdomar ut i mörkret

Nu börjar höstlovet och då hänger många ungdomar på stan medan föräldrarna jobbar. Många föräldrar oroar sig för fylla, men i höstmörkret lurar fler faror. Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa använder var femte barn över 15 år inte reflex och syns därför inte i mörkret. Då ökar också risken för att bli påkörd.

Höstlov och Halloween innebär att många ungdomar dricker sig berusade. När ungdomarna är ensamma ute ökar inte bara risken för fylla, utan också för att bli påkörd i trafiken. Förra året skadades 98 barn mellan 15-17 år i trafiken, enligt Transportstyrelsens statistik*. 40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt*. Trots att risken för att bli påkörd minskar med reflex visar Trygg-Hansas undersökning att vart femte barn över 15 år vägrar att sätta på sig en reflex.

- Ju äldre barnen blir, desto större är risken att de blir påkörda i trafiken. Trots att risken minskar med reflex är det många ungdomar som tycker att de är töntiga och vill inte använda dem. Eftersom det däremot är populärt med smartphones har vi i år testat att ta fram ett mindre antal iPhoneskal som fungerar som en reflex, säger Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa.

4 av 10 vuxna använder inte reflex
Det är inte bara de äldre barnen som riskerar livet utan reflex. Fyra av tio vuxna struntar i att använda reflex och vart tionde barn under 15 år följer deras exempel. Om du bär reflex i mörkret ser bilisten dig på omkring 125 meters avstånd med halvljus, utan reflex ser föraren dig först på 20-30 meter.

- Reflexer räddar liv i vintertrafiken så fler vuxna borde föregå med gott exempel. Kvinnorna är lite bättre än männen. Drygt hälften av alla föräldrar vet dock inte hur gamla barnens reflexer är vilket är olyckligt eftersom reflexens funktion försämras med tiden och efter tre år är den förbrukad och ska bytas ut, säger Björn Sporrong.

För att minska olyckor bland gångtrafikanter under höst och vinter delade Trygg-Hansa i torsdags ut 75 000 reflexer till barn och vuxna i Sverige, ett arbete som pågått i fem år. Barn på förskolor och hos dagmammor får reflexvästar gratis från Trygg-Hansa och i år får även ett hundratal ungdomar testa ett iPhoneskal som fungerar som en reflex.

Fler hundar än motionärer använder reflex
Undersökningen pekar på att vi bryr oss mer om våra husdjurs säkerhet än vår egen. Så många som 8 av 10 hundägare sätter en reflex på sin hund, men bara 5 av 10 svenskar använder reflex när de motionerar utomhus under det mörka halvåret.

63 procent av alla svenskar säger att de använder reflex under höst och vinter. Andelen kvinnor som bär reflex har ökat sedan 2011, från 67 till 75 procent. Bland männen har användningen sjunkit från 52 till 51 procent.

Skåningarna är sämst i Sverige på att använda reflex

• Skåne län: 44% använder inte reflex
  • Stockholms län: 40%
  • Västmanlands län: 40%
  • Södermanlands län: 39%
  • Kronobergs län: 36%

Andel som svarade nej på frågan: Använder du reflexer på dina ytterkläder under höst och vinter?

Invånarna i Jämtland är bäst i Sverige på att använda reflex

• Jämtlands län: 82% använder reflex
  • Västernorrlands län: 80%
  • Dalarnas län: 78%
  • Västerbottens län: 72%
  • Hallands län: 70%

Andel som svarade ja på frågan: Använder du reflexer på dina ytterkläder under höst och vinter?

Trygg-Hansas bästa råd för att synas i mörkret:

• Ha gärna reflexer på benen, de syns bäst när de sitter lågt och är i rörelse.
  • Reflexer behövs även där det finns gatubelysning.
  • Reflexer åldras – byt ut dem var tredje år.
  • Tänk på att bilar behöver betydligt längre bromssträcka i vinterväglag.
  • På en väg med tung trafik bör du komplettera reflexerna med en ficklampa. Orsaken är att långtradar- och busschaufförer sitter högre upp och inte ser reflexerna på lika långt avstånd som föraren i en personbil.
  • Det är lag på att ha reflexer på din cykel om du cyklar i trafik.
  • Tänk på att även hundar och hästar behöver reflexer när de är ute i trafik.

Så kontrollerar du om reflexen är för gammal:

• Häng upp en gammal reflex och en ny i ögonhöjd i ett mörkt rum. Lys på reflexerna med en ficklampa från cirka fyra meters avstånd. Om den gamla reflexen är tydligt sämre än den nya är det dags att byta ut den.

I Trygg-Hansas bildbank kan du ladda ner högupplösta pressbilder: http://www.flickr.com/photos/trygghansa/sets/72157631842008072/

Källor:
* ”Fotgängare skadade av motorfordon”, Transportstyrelsen, Jan Ifver
* Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande http://www.ntf.se/konsument/gaende/reflexer/

För mer information, kontakta:
Björn Sporrong, barnförsäkringsexpert på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 27 99. Mejl: bjorn.sporrong@trygghansa.se

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Dagmammor och förskolor i Sverige kan beställa gratis reflexvästar till barnen här: http://www.trygghansa.se/om-trygghansa/sponsring/pages/reflexvastar-bestall.aspx

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under perioden 18-28 september 2012 genomfört onlineintervjuer med 3 435 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-65 år, som utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. I undersökningen svarade 859 föräldrar med hemmavarande barn på frågor om reflexanvändning.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa