Pressinbjudan: Ung och utanför – hur kan vi hjälpa unga med diagnos att få ett jobb?

Idag är 6 av 10 med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) utan sysselsättning och bara 2 av 10 föräldrar till barn med NPF känner sig hoppfulla inför barnets möjligheter i arbetslivet. Samtidigt visar en ny pilotstudie att mentorer kan underlätta övergången till arbetslivet för unga människor med NPF. Resultaten kommer att presenteras under Trygg-Hansas seminarium i Almedalen: ”Ung och utanför – hur kan vi hjälpa unga med diagnos att få ett jobb?”

Att över 60 % av de med NPF idag står utan sysselsättning medför stora kostnader för samhället, t.ex. har antalet unga med aktivitetsersättning ökat kraftigt de senaste åren. För att underlätta den svåra övergången från tonåren till vuxenlivet för personer med NPF har KIND – Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet – startat pilotprojektet TRANSITION. Projektet drivs i samarbete med BUP Stockholm, Stockholm Norra Psykiatri och Trygg-Hansa. Syftet är att prova ut nya typer av insatser för att förebygga socialt utanförskap och arbetsmarknadsmarginalisering. I förlängningen finns potentialen att minska behovet av aktivitetsersättning och personlig assistans, samt att minska andra, relaterade samhällskostnader.

Paneldebatt i Almedalen ”Ung och utanför – hur kan vi hjälpa unga med diagnos att få ett jobb?”
Under Trygg-Hansas seminarium i Almedalen diskuteras resultatet från en omfattande undersökning som genomförts tillsammans med Attention, samt pilotprojektet Transition. Därefter följer en paneldiskussion med Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa, Steve Berggren, leg psykolog, doktorand, biträdande föreståndare kind, Karolinska Institutet, Per Holknekt, entreprenör, Anna Norrman, kanslichef, Riksförbundet Attention, Inger Ashing, regeringens samordnare för unga som varken arbetar eller studerar, Martin Vadelius, enhetschef vid avdelningen rehabilitering till arbete, Arbetsförmedlingen samt. Moderator är Helene Benno, Generalsekreterare på Min stora dag.

Tid: 6 juli mellan 15.30 – 16.30 med efterföljande mingel

Plats: Restaurang Vinäger, Hästgatan 4 i Visby

Läs mer i Almedalsprogrammet: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/42207?redir=

För mer information, kontakta:

Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa

mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.