Rekordstort intresse för Trygg-Hansas livbojsjakt

Trygg-Hansas kampanj Livbojsjakten slog återigen rekord med över 70 000 incheckade livbojar jämfört med 50 000 under sommaren 2013.  Nytt för i år har varit möjligheten att namnge platser där det borde finnas en livboj, totalt har 807 platser anmälts. Nu startar arbetet med att kontakta de ansvariga för de drygt 2 000 trasiga livbojar som användarna hittat samt att utvärdera om livbojar ska hängas upp på de platser där det saknas livbojar enligt svenska folket.

Hittills i år har 110 personer drunknat i Sverige enligt Svenska Livräddningssällskapets statistik. För att öka säkerheten vid vatten har Trygg-Hansa i över 50 år delat ut livbojar. De senaste fyra åren har även svenska folket involverats i Trygg-Hansas vattensäkerhetsarbete. Via kampanjen Livbojsjakten kan den svenska allmänheten checka in livbojar, anmäla trasiga livbojar och nytt för i år ges även möjligheten att anmäla platser där det inte finns en livboj i dag men där man tycker att det behövs en.

- Vi vet att våra livbojar räddar flera liv per år och med aktiviteten Livbojsjakten hoppas Trygg-Hansa bidra till att så många livbojar som möjligt är hela och kan användas om olyckan är framme. Under hösten kommer vi att byta ut de trasiga livbojarna och se över de platser där svenska folket tycker att det bör finnas livbojar, säger Beata Enmark, ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.

Mellan den 23 juni - 31 augusti har nästan 4 000 personer deltagit i Livbojsjakten som resulterat i drygt 73 000 incheckningar. Dessutom har 807 platser definierats som platser där det borde finnas en livboj och 2 000 livbojar har anmälts trasiga. För varje livboj finns det en livbojsansvarig som ska se till att den är i gott skick. Detta är ofta personer med anknytning till bojens plats som exempelvis hamnkaptener eller tjänstemän på kommunerna som ansvarar för vattensäkerhet. Livbojsansvariga för platser där det anmälts trasiga bojar kommer att bli kontaktade under hösten och de 2 000 livbojarna som rapporterats in som trasiga kommer därmed att bytas ut. Trygg-Hansa kommer även att kontakta livbojsansvariga på de platser där det uppges saknas livbojar så att det kan utvärderas om fler livbojar ska sättas upp i området.

Donation för att öka simkunnigheten
Förutom att byta ut trasiga bojar skänker Trygg Hansa en krona per incheckad livboj, både hela och trasiga, till Svenska Livräddningssällskapet. Det innebär att SLS kan se fram emot drygt 70 000 kr för att lära fler människor i Sverige att simma.

Fakta Livbojsjakten
Utmaningen Livbojsjakten är inne på sitt fjärde år. Första året registrerades ca 10 000 bojar, andra året dalade intresset något till cirka 7 000 bojar, för att stiga till 50 000 under 2013 och 73 600 under 2014. Appen är utvecklad av Fivestarday. Med appen fotar och registrerar användaren livbojar och belönas för sitt engagemang med digitala värdekuponger som kan lösas in mot glass, godis eller annat gott.

För mer information, kontakta gärna:
Beata Enmark, ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa
Telefon: 070 168 30 66 Mejl: beata.enmark@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.