RSA Skandinavien utser ny VD

RSA Skandinavien utser ny VD

Ken Norgrove, vd för RSA Irland, har utsetts till ny vd för Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa, RSA-koncernens skandinaviska verksamhet. Ken kommer att ersätta Patrick Bergander, som lämnar RSA efter sju år varav fem år som vd för Codan/Trygg-Hansa. Tillträdet inväntar godkännande från Finanstilsynet.

- Patrick har under sin tid som vd för Codan/Trygg-Hansa drivit igenom många viktiga framsteg i den skandinaviska verksamheten och han har utvecklat en strategi som rustar oss väl för framtiden. Efter fem år är det helt naturligt att verksamheten går in i nästa fas under ett nytt ledarskap och jag vill tacka Patrick för den här tiden och samtidigt önska honom lycka till med sina nya utmaningar, säger Stephen Hester, koncernchef för RSA Group.

- Ken är en av de mest erfarna ledarna inom RSA och under hans tid som vd för RSA Irland har han skapat exceptionella resultat. Han är en utomordentligt duktig underwriter och företagsledare, och jag är säker på att han kommer att bli en uppskattad efterträdare till Patrick som kan hjälpa vår verksamhet att fortsätta växa och utvecklas under de kommande åren.

- På Codan-styrelsens vägnar vill jag tacka Patrick för hans arbete inom Codan/Trygg-Hansa. Vi har värdesatt hans bidrag till verksamheten högt och vi önskar honom det bästa framåt. Det gläder mig också att välkomna Ken Norgrove som vår nästa verkställande direktör för Codan/Trygg-Hansa så snart han blir godkänd av våra tillsynsmyndigheter. Hans erfarenhet är imponerande, och jag vet att han ser fram emot sitt nya uppdrag, säger Lars Norby Johansen, ordförande i styrelsen för Codan.

- Codan/Trygg-Hansa är RSAs flaggskepp och jag ser verkligen fram emot att bli en del av det här fantastiska teamet. Jag kommer att stötta verksamheten i Sverige, Danmark och Norge i att fortsätta på sin resa och utveckling mot en kundupplevelse och prestation som är ”bäst i klassen”, säger Ken Norgrove.

Presskontakt:
Hanna Axelsson, Kommunikationschef Trygg-Hansa
Tel: 070-168 32 82, hanna.axelsson@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.