Så kan föräldrar minska stöldrisken i skolan

Så kan föräldrar minska stöldrisken i skolan

Nu har skolans hösttermin dragit igång och som förälder finns det en hel del att tänka på vid terminsstart – exempelvis att minska stöldrisken för sina barn. Förra året anmäldes hela 7 000 stölder i skolor och på fritidshem, enligt siffror från Stöldskyddsföreningen. Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, har tagit fram åtta säkerhetstips att ha i åtanke under terminen.

Idag har många elever dyra smarttelefoner, surfplattor, märkeskläder och datorer i skolan – alla populära stöldföremål. Ändå är det många föräldrar och barn som glömmer bort hur mycket allting faktiskt är värt. Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, har listat sina främsta tips på vad du som förälder och ditt barn kan tänka på för att minska stöldrisken.

- Ett barns ryggsäck innehåller idag ofta både surfplattor, telefon och dator som tillsammans kan vara värda flera tusen kronor. Dessa prylar lämnas ofta obevakade i omklädningsrum och skolkorridorer, det krävs inte mycket för att någon ska sno åt sig barnens värdesaker. Genom att göra ditt barn uppmärksam på värdet av sina saker och uppmuntra det att vara uppmärksam tror jag att många stölder kan förebyggas, säger Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Som förälder bör man se till att barnens prylar är namnmärkta och försäkrade, samt att ”hitta”-funktionen är påslagen på barnens mobiler, hörlurar och plattor. Om barnen tappar bort saker eller tappar dem i marken, behövs en drulleförsäkring i hemförsäkringen för att få ersättning. Om skolan lånar ut datorer eller paddor till barnen, är det bra att ha koll på vad som gäller om dessa skadas eller tappas bort.

- Se till att spara alla kvitton och dokumentera alla värdefulla kläder, väskor och teknikprylar, så går det snabbare att få hjälp från ditt försäkringsbolag om olyckan väl skulle vara framme. Kolla också upp vilka försäkringar som gäller om det är så att barnen får låna datorer och paddor från skolan, säger Alexandra Gahnström.

Expertens tips inför skolstarten:

1. Prata med barnen om deras eget ansvar
Att få barnen att inse vikten av eget ansvar när det kommer till hantering av deras dyra ägodelar. Lär barnen hur de ska tänka i form av rutiner, hur saker bör hanteras varsamt och vad konsekvenserna av ansvarslöst beteende kan vara.

2. Ta med väskan in i gymnastiksalen
Många saker försvinner under gymnastiklektionen då barnen lämnar sina saker i obevakade i omklädningsrummen. Be därför era barn ta med sin väska in i gymnastiksalen om den inte går att låsa in.

3. Skaffa hänglås och ta med prylarna hem
Det är vanligt att man slarvar med hänglås i skolan, alternativt har dåliga lås som lätt går att sparka, dyrka eller knipsa upp. För den som är rädd om sina prylar kan det därför vara värt att investera en extra slant i ett bättre hänglås. För säkerhets skull är det ändå bäst om barnen tar med sig sina saker hem istället för att lämna kvar dem i skåpet eller klassrummet över natten.

4. Fortsätt märka upp
Under förskoleåldern märker man ofta upp sina barns saker. Det bör man även fortsätta med längre upp i åldrarna för att det ska vara tydligt vems ägodelen är. Man kan också köpa skal, fodral och annat till sina saker för att de ska särskilja sig från de andra barnens saker.

5. Slå på ”hitta-funktioner”
Idag finns så kallade ”hitta-funktioner” påde flesta elektronikprylarna, till och med hörlurar. Se till att de tjänsterna är aktiverade så kan ni enkelt hitta borttappade saker.

6. Dubbelkolla försäkringen
Se till att ditt barns värdesaker innefattas i din försäkring. Både om de tappas bort eller stjäls, men också om något skulle gå sönder. Kontakta ert försäkringsbolag och se till att ni har en så kallad ”drulleförsäkring”. Vissa skolor lånar ut datorer och paddor till barnen. Kolla vad som gäller om dina barn skulle tappa bort eller skada dessa värdesaker.

7. Glöm inte att anmäla till skolan
Ofta är man snabb med att anmäla till polisen och försäkringsbolag om ens barn får något stulet eller rent av blir rånade. Att polisanmäla är helt rätt, men glöm inte att anmäla händelsen till skolan, så att personalen har möjlighet att vidta åtgärder som hindrar liknande saker från att hända i framtiden.

8. Nyckelbrickor och MärkDNA
Många känner till att man kan skaffa identifierande nyckelbrickor till hemnyckeln som ökar chansen att få tillbaka den om den kommer bort. Numera finns det också möjlighet att märka allt från dator till cykel med så kallad MärkDNA, som ökar chansen att de kommer tillbaka om polisen griper tjuven.

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Gahnström, Barnens försäkringsexpert hos Trygg-Hansa
Telefon: 070 168 35 72, mail: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.