Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa

Så skyddar du dig bäst mot höststormen

Nu drar höststormsäsongen igång på allvar och SMHI har gått ut med varningar för stora delar av södra Sverige under fredagen och helgen. Varningarna gäller stormbyar i delar av västra Götaland och mycket hårda vindbyar i övriga Götaland samt i sydvästra och östra Svealand. Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, tipsar om hur man förebygger skador vid stormar.

Det kommer att blåsa ordentligt i stora delar av södra Sverige de närmsta dagarna, vilket riskerar att leda till stora materiella skador och trafikstörningar. I nordvästra Götaland har SMHI utfärdat en klass 2-varning då vindbyar på mellan 25 och 30 meter per sekund väntas. Enligt SMHI är det dessutom risk för att fler kraftiga oväder drar in över Sverige den närmsta tiden. Förutom att följa SMHI:s och myndigheters varningar finns det flera förebyggande åtgärder att ta till för att minska risken att skada sig eller att få skador på sin egendom.

- Det går dessvärre inte att freda sig helt från stormarnas åverkan, men genom att förbereda sig kan man minska riskerna avsevärt. Några enkla men viktiga förebyggande åtgärder är att ta in lösa föremål från balkongen eller trädgården, ha stearinljus, ficklampa samt dunkar med vatten hemma. Glöm inte att du måste kunna ladda mobiltelefonen även om strömmen går, det är viktigt att kunna ringa 112 om något händer, säger Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Expertens tips på förebyggande åtgärder inför höststormarna:

• Flytta in utemöbler, grill, parasoll, krukor och andra lösa föremål som blåsa iväg och skada människor eller egendom.
  • Se till att du har stearinljus, tändstickor, ficklampa och plastdunkar som du kan hämta vatten i. Är stormen nära är det dags att tappa upp vatten.
  • Undvik att vara utomhus och, om du har möjlighet, även att resa med bil.
  • Om du hinner innan det blåser upp, se över taket och säkerställ att det ligger som det ska. Är du osäker bör du kontakta en snickare som kan hjälpa till med bedömningen.
  • Är din bostad under ombyggnad bör du säkra att den är ordentligt övertäckt och att skyddet är ordentligt fastsatt.
  • Skruva isär studsmattan och stuva undan den så att den inte far iväg i viden.
  • Stäng alla dörrar och fönster. Kom ihåg att kontrollera takfönster.
  • Se till att du parkerar på ett säkert ställe där du undviker att utsätta din bil för skador till följd av vältande träd, nedfallande tegelpannor och liknande.
  • Se till att antenn, parabol, vindskivor, markiser, panel och andra föremål på huset sitter fast ordentligt.
  • Köp mat som är lätt att laga till, gärna på braskamin och/eller gasolvärmare. Bunkra ved och/eller gasol.
  • Se till att ha ett alternativ för laddning av mobiltelefonen (det är viktigt att kunna ringa 112).

Expertens tips på vad du kan göra om stormen skadar ditt hus:

• Anmäl skadan så snabbt som möjligt till ditt försäkringsbolag.
  • Mindre skador på fasaden och taket klarar sig oftast utan åtgärd några dagar. Kontrollera att skadorna inte blir större och att det inte börjar läcka in.
  • Täck trasiga fönster med exempelvis plankor eller presenning, för att det inte ska regna in.
  • Spara alla kvitton på utgifter som du har haft på grund av nödreparationer.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 075-243 26 76, mail: hakan.franzen@trygghansa.se

Regioner

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme och i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.