Kackerlackor i olika stadier

Skadedjursinvasion i Sverige – antalet saneringar av vägglöss och kackerlackor fortsätter öka

Antalet skadedjurssaneringar i Sverige har ökat explosionsartat det senaste decenniet, enligt ny statistik från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor. Antalet vägglussaneringar har mer än tiodubblats sedan 2010 och antalet saneringar av kackerlackor har nästan fyrdubblats. Genom att vidta några enkla säkerhetsåtgärder vid resa kan man dock minska risken att få med sig ohyra hem.

Antalet vägglussaneringar har tiodubblats i Sverige de senaste åren, från 2 209 stycken 2010 till 23 986 stycken 2018, enligt en analys från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor. Det vanligaste är att man får med sig skadedjuren hem från en resa eller när man köper begagnade möbler och kläder. Antalet saneringar ökar i takt med resandet och i år pekar statistiken mot ännu ett rekordår.

- Första gången man blir biten av en vägglus kan det ta 1-2 veckor innan man får en reaktion och för vissa uteblir reaktionen helt. Dessutom är vägglusen seglivad och kan vid rätt förhållanden överleva utan mat i upp till 18 månader. Det är därför viktigt att vidta säkerhetsåtgärder inför, under och efter resan även om man inte misstänker att man drabbats – annars är risken stor att man upptäcker attacken först när det är försent, säger Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Enkla knep för att minska risken att få med sig vägglöss hem från resan är att förvara kläderna i tätslutande plastpåsar och inte packa upp kläderna under resan, att noga undersöka hotellrummet direkt vid ankomst och att inte ställa väskan nära sängen samt att tvätta samtliga kläder direkt vid hemkomst och dammsuga väskan.

Kackerlackor kan sprida sjukdomar
Även kackerlackor är ett ökande problem i Sverige, sedan 2010 har antalet saneringar genom Nomor ökat från 3 079 stycken till 11 119 stycken 2018. Kackerlackorna ökar i alla typer av bostäder, men flerfamiljsboenden, gruppboenden och studentboenden är mer drabbade än exempelvis villor. Det blir också allt vanligare att hela bostadshus, inte bara enskilda lägenheter, måste saneras.

- Skadedjur som vägglöss och kackerlackor förökar sig lätt och kan snabbt sprida sig mellan lägenheter. Förutom att många upplever dem som obehagliga kan även kackerlackor sprida virus som ger upphov till sjukdomar som salmonella och gulsot, därför är det oerhört viktigt att begränsa problemet genom att sanera så fort som möjligt, säger Håkan Franzén.

Kackerlackor kan vara svåra att upptäcka eftersom de är ljusskygga och mest aktiva på natten, vilket innebär att många har kackerlackor hemma utan att veta om det.

- Ofta upptäcks de genom en unken lukt och att man hittar spillning eller döda kackerlackor. Om det finns kackerlackor i ett hem är det nästan säkert att de också finns under spisen, så börja med att kolla där om du är orolig för att du kan ha fått ovälkommet besök, säger Håkan Franzén.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa
Telefon: 0701-68 33 87, mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Statistik – antal saneringar av vägglöss som Trygg-Hansas partner Nomor genomfört årligen:

2010 – 2 209
2011 – 3 078
2012 – 6 411
2013 – 8 023
2014 – 11 455
2015 – 13 370
2016 – 17 112
2017 – 20 067
2018 – 23 986

Statistik – antal saneringar av kackerlackor som Trygg-Hansas partner Nomor genomfört årligen:

2010 – 3 079
2011 – 4 119
2012 – 8 522
2013 – 6 370
2014 – 7 817
2015 – 13 172
2016 – 9 250
2017 – 9060
2018 – 11 119

Expertens tio tips: så undviker du att få med dig vägglöss hem från resan (källa: Trygg-Hansa)

• Vägglöss kan inte ta sig igenom plast, så lägg kläderna i plastpåsar när du packar. Packa inte upp kläderna utan låt dem ligga kvar i de förslutna påsarna under hela resan.
  • Ta med en ficklampa och ett förstoringsglas, eller använd lampan på din mobiltelefon, för att kunna kolla efter spår i och runt sängen när du tar in på ett hotellrum. Små svarta prickar på sängkarmen och på madrassömmarna kan vara spår av vägglöss. Hittar du en vägglus, ta ett foto och visa det för hotellpersonalen samt be genast att omgående få byta rum.
  • Ställ bagaget i badrummet medan du kollar efter spår av vägglöss. Även om du inte hittar några vägglöss bör du inte ställa bagaget nära sängen, det gäller även skor och ytterkläder.
  • Använda kläder lägger du tillbaka i en försluten plastpåse i väskan, sprid dem inte i rummet.
  • Ta för vana att alltid tvätta dina kläder direkt vid hemkomst efter en resa.
  • Förvara inte din resväska i sovrummet när du kommer hem, placera istället den utomhus i ett förråd om du har möjlighet eller förvara den i en plastsäck inomhus.
  • Upptäcker du ett angrepp när du kommit hem? Kontakta ditt försäkringbolag eller ett saneringsföretag direkt.
  • Om du misstänker att du kan ha fått med dig vägglöss bör du tvätta alla textilier (som tål det) i 60°C, torktumla och/eller använd torkskåp. Samtliga stadier av vägglöss dör vid +55°C. För att vara helt säker bör textilierna behandlas med värme i minst en timma.
  • Det du inte kan tvätta kan du lägga i en plastpåse i frysen – 1,5kg behöver frysas i -18 i tre dygn för att samtliga stadier av vägglöss ska dö.
  • Dammsug resväskan, lägg dammsugarpåsen i en väl försluten plastpåse som du kastar direkt.

Expertens tips: så undviker och upptäcker du kackerlackor (källa: Trygg-Hansa)

• Kackerlackor gillar varma, mörka skrymslen. Om det finns kackerlackor i ett hem är det nästan säkert att de också finns under spisen, så börja med att kolla där.
  • Kackerlackor kan vara svåra att upptäcka eftersom de är ljusskygga och mest aktiva på natten. Ofta upptäcks de genom en unken lukt eller att man hittar döda kackerlackor eller spillning.
  • Om du brukar köpa med dig mat hem när du är utomlands, var extra uppmärksam så att du inte får med dig kackerlackor hem med maten.
  • Ställ inte resväskan på hotellrumsgolvet när du utomlands, förvara gärna kläderna i plastpåsar.
  • Förvara alltid livsmedel i slutna behållare.
  • Låt inte sopor stå länge, de drar till sig kackerlackor.
  • Undvik att husdjurens mat står framme för länge.
  • Håll extra koll på fuktutsatta eller fuktskadade områden i hemmet, där trivs kackerlackorna.
  • Kackerlackor som finns i bröd eller torra livsmedel kan man döda med hjälp av kyla eller värme. Lägg in det i frysen under några dygn eller i ugnen några timmar på ca 70°C.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.