Trygg-Hansa sätter fokus på klimatet inför Earth Hour 2011

Pressmeddelande   •   Mar 18, 2011 14:00 CET

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa stödjer återigen Världsnaturfonden WWF:s initiativ Earth Hour genom att släcka ner sina kontor, och anordnar för tredje året i rad en intern klimatvecka för alla medarbetare. Veckan innehåller allt ifrån föreläsningar med klimatexperter till matlagningskurs och klädbytardag.

Earth Hour är en global klimatmanifestation, där privatpersoner och företag över hela världen släcker lampan under en timme för att visa sitt miljöengagemang. I år äger Earth Hour rum lördagen den 26 mars klockan 20.30 – 21.30. Evenemanget stöds av Trygg-Hansa som ägnar en hel vecka åt klimatfrågorna som upptakt till Earth Hour.

-Som försäkringsbolag är vi i högsta grad medvetna om de risker som klimatförändringarna för med sig, säger Kristina Nitzler, ansvarig för CSR-frågor på Trygg-Hansa. Genom vår klimatvecka vill vi bidra till ett ökat engagemang bland våra medarbetare, men också peka på att det finns lösningar och att alla kan bidra i kampen för klimatet. Inför Earth Hour blir klimatfrågorna än mer aktuella, och samtidigt som vi på Trygg-Hansa släcker ner våra kontor vill vi uppmana andra företag att göra detsamma.

Veckans dagar får olika teman, som mat, transport och konsumtion och gästas av bland andra Tom Arnbom från Världsnaturfonden WWF och Johan Olsson från föreningen Medveten konsumtion. Medarbetarna erbjuds aktiviteter som kurs i klimatsmart bilkörning, föreläsning med Årets miljöhjälte Sophy Elevall och hjälp med lagning av cyklar.

Globalt partnerskap med WWF
Trygg-Hansa ingår i ett globalt partnerskap med Världsnaturfonden WWF och stödjer bland annat forskning kring Östersjön och på Arktis samt nya klimatinnovationer. I samarbetet ingår även ett aktivt arbete med WWF kring utmaningar som berör Trygg-Hansa som försäkringsbolag, exempelvis översvämningar och förnyelsebara energikällor. Den globala försäkringskoncernen RSA, som Trygg-Hansa är en del av, har bland annat åtagit sig att minska sina CO2-utsläpp med 40 procent till år 2020.

-Det blir fler och fler företag som ordnar egna klimatrelaterade aktiviteter i samband med Earth Hour för varje år – allt från föreläsningar till klimatsmarta menyer i personalmatsalar och tips och fototävlingar, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på WWF. Uppmärksamheten kring Earth Hour är ett ypperligt tillfälle att belysa och fördjupa företagets övrigt klimat- och miljöarbete, och vi är glada att Trygg-Hansa stödjer vårt initiativ fullt ut.

För mer information om Trygg-Hansas klimatvecka vänligen kontakta:
Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Anna Snell, presskontakt på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 26 11 Mejl: anna.snell@trygghansa.se

För mer information om Earth Hour 2011, gå in på www.wwf.se/earthhour

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se/csr

Kommentarer (0)